سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:2 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

دکتر محمد اسماعیل اکبری  اظهار داشت : یکی از بزرگترین عوامل خطر  سابقه فامیلی است اگر کسی در خانواده نزدیکش سرطان تخمدان یا پستان داشتند باید بدانند که در معرض خطر بیشتری هستند . یکی دیگر از عوامل  موثر در ایجاد این بیماری شیر ندادن و نازایی است . کسانی که ازدواج نکردند یا بچه دار نشدند یا شیر کافی ندادند بیشتر در معرض سرطان پستان قرار دارند. به گفته وی عامل موثر دیگر سقط است به خصوص اگرسقط  به شکل غیر طبی انجام شده باشد.

وی افزود: کسانی که غذای چرب می خورند و وزنشان با قدشان تناسب ندارد  یعنی حجم توده بدنی آنها بیشتر از قدشان است . بیشتر در معرض خطر هستند به طوری که  هم درمان آنها دیرتر صورت می گیرد و هم  مرگ و میر در آنها بیشتر از گروهای دیگر است .  همچنین مصرف هورمونها که  متاسفانه در کشور ما کاملا غیر استانداردمصرف می شود از دلایل مهم موثر بر سرطان پستان  است.

معاون سلامت سابق وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: کسانی که زود پریود شدند یعنی کمتر از سن ?? – ?? سالگی یا کسانی که دیر یائسه می شوند در معرض خطر  ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. به گفته وی سرطان پستان در ایران به طور جامع ???? مورد در سال اضافه و ثبت می شود که با محاسبه شیوع  این بیماری ، حدود ?? هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در کشور وجود دارد. شایع ترین سن آن هم ?? تا ?? سال است که نسبت به دنیا ما ? سال جوانتر هستیم .

رئیس چهارمین کنگره بین المللی  سرطان پستان با تاکید بر  ضرورت غربالگری این بیماری در کشور گفت : غربالگری یک ترم علمی است که مختصاتی دارد یعنی  باید معاینه را برای همه خانم ها ی در معرض سرطان پستان در سطح کشور انجام دهیم نه اینکه به یک مدرسه برویم و آنجا زنان را معاینه کنیم. برای انجام غربالگری نیاز به دستگاهای ماموگرافی است  که به اندازه کافی در کشور موجود نیست  ضمن اینکه کیفیت دستگاهها باید بهتر از این شود. غربالگری در ایران باید بر مبنای آموزش مردم صورت بگیرد که  در حال حاضر این کار در سه استان اصفهان ف چهارمحال بختیاری و اخیرا در سمنان انجام شده است و نشان داده که اگر ما برای چگونگی کشف بیماری آموزش دهیم حداقل یک مرحله کلینیکی زودتر سرطان را تشخیص می دهیم.

وی ادامه داد : یک اصطلاحی در این زمینه وجود دارد به نام بقای ? ساله و ?? ساله که بقای ? ساله در برخی از کلنیک های تخصصی که در مرکز تحقیقات سرطان ما  وجود دارد معادل آمریکایهاست  یعنی ?? درصد  بیماران ? سال و حدود ?? درصد ?? سال زنده می مانند . این خیلی رقم خوبی است با وجود اینکه ما در مرحله دیرتری بیماری را تشخیص می دهیم ولی در درمان موفقیم. اما در کل کشور این رقم در حدود ?? درصد است لذا یک نظارت علمی باید در امر تشخیص و درمان سرطان پستان در کل کشور صورت بگیرد که این ?? درصد را  به حدود ?? درصد برسانیم. یعنی ?? درصد از بیماران ما می توانند بیشتر از این عمر کنند.

دکتر اکبری درباره پیشگیری و درمان این بیماری گفت : . پیشنهادی که من برای کشف زود رس دارم معاینه سالانه و ماموگرافی سه سال یک بار که از سن بالای ?? سال باید شروع شود. یادمان باشد ماموگرافی مفهومش این نیست که نجات دهنده است . در بهترین مراکز ماموگرافی حدود ?? درصد را تشخیص نمی دهد. به همین جهت من معاینه را توصیه می کنم.

وی همچنین به بروز این سرطان در مردان اشاره کرد و اظهار داشت : در دنیا یک درصد از  سرطان پستان متعلق به  مردان است  یعنی از هر صد زنی که به سرطان سینه مبتلا می شود یک مرد هم به ان دچار می شود در ایران از هر ??? زن ? مرد به سرطان پستان مبتلا می شود.که این غیر از ان سرطانی خاص پستان که نامش سرطان مجاری شیری یا سرطان توده میانی پستان. مهمترین علتی که برای مردان شناخته شده عیب های ژنتیکی و ارثی است بنابراین خانواده ای که مرد ی در ان سرطان پستان می گیرد اعضای مونث ان خانواده باید بیشتر مراقب باشند.

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:2 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

 

 

تغذیه درست با تقسیم وعده های غذایی در ? وعده کم حجم و افزایش فعالیت بدنی، دو عامل ساده در بهبود دیابتی هاست.

مریم رجب ، کارشناس تغذیه در همایش جلوه هایی از زندگی با دیابت با بیان این مطلب گفت :خوردن میان وعده های غذایی مناسب از افت و خیزهای شدید قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ? جلوگیری می کند.

وی افزود: پرهیز از مصرف غذاهای پرکالری ، کاهش مصرف چربی ها و افزایش مصرف سبزی و میوه درتعدیل میزان قند خون بسیار موثر است .

این کارشناس تغذیه ، به رعایت دو اصل تنوع و تعادل در کاهش وزن تاکید و خاطرنشان کرد: بدن ما به سه گروه اصلی مواد غذایی یعنی کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی نیاز دارد اما نحوه گنجاندن آن در رژیم های غذایی بسیار اهیمت دارد.

وی احتمال ابتلا به دیابت نوع ? را در افراد چاق بسیار بالا دانست و
گفت :خطر ابتلا به دیابت در مردان چاقی که دور شکم بالا ی ??? و زنان چاقی که دور شکم بالا ی ?? دارند ، بسیار بالا ست .

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:1 عصر | نویسنده : م فردید

محققان می‌گویند؛ لبخند، تمام عضلات اصلی صورت را آرام می‌کند و باعث می‌شود که زنجیره‌ای از واکنش‌های احساسی ایجاد شود و احساس خوشایند و مطلوبی به انسان دست دهد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که خندیدن ترشح آندروفین‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. آندروفین‌ها، موادی شبه مورفینی در بدن هستند که اثر آرام بخشی دارند.

بر اساس این گزارش،‌ خندیدن با صدای بلند و از ته دل از میزان هورمونهای استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین می‌کاهد و بر سلامت بدن می‌افزاید. به علاوه اثرات مفید آن تا ?? ساعت در بدن باقی خواهد ماند.

محققان تاکید می‌کنند که ? دقیقه خندیدن با صدای بلند معادل ?? دقیقه ورزش ایروبیک اثرات مثبت بر روی سلامتی دارد.

به گفته پژوهشگران، برنامه‌های کاری پرمشغله دنیای امروز باعث می‌شود که ذهن ما همواره گرفتار موضوعات بسیاری باشد و این امر برای سلامت جسم و روح انسان چالش بزرگی است. تاکنون در مقالات علمی مطالب بسیاری درباره روش‌های مقابله با این چالش مهم ارائه شده اما در این پژوهش بیش از همه بر اثر معجزه آسای خنده بر سلامت جسم و روان تاکید شده است.

پژوهشگران معتقدند که خندیدن با صدای بلند می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. علاوه بر این خندیدن روی ماهیچه‌های شکمی تاثیر مثبت می‌گذارد.

تحرک این ماهیچه‌ها به هر ترتیب باعث کاهش چربی‌های دور شکم می‌شود و در نتیجه ضامن سلامتی انسان است.

گفتنی است، در کنار فاکتور مهم خنده توجه به مسائل دیگری مانند تحرک بدنی،‌ داشتن رژیم غذایی سالم، توجه به شیوه‌های کاهش دهنده استرس و هم چنین انجام تفریحاتی که به آنها علاقه داریم همگی از عوامل مهم برای داشتن یک زندگی سالم و مفید است.




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:1 عصر | نویسنده : م فردید

بیشترین میزان مواد آنتی اکسیدان عسل در موم آن قرار دارد .

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که با خنثی کردند مواد زیانبار در بدن ، در جلوگیری از بروز بیماری ها و انواع سرطان اهمیت بسزایی دارند.

بر اساس بررسی های جدید ، موم طبیعی حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد آنتی اکسیدان است و این محصول ، از غنی ترین منابع مواد آنتی اکسیدان در طبیعت است.

شواهد نشان می دهد میزان مواد آنتی اکسیدان موجود در عسل ، از میزان این مواد در موم کمتر است و با گرفتن موم از عسل ، آثار سودمند آن کاسته می شود.




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:1 عصر | نویسنده : م فردید

نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان داد که مصرف آسپرین خطر ابتلا به سرطان سینه و مصرف کافئین ، خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.
بر اساس این تحقیق ، مصرف آسپرین ?? درصد خطر ابتلا به سرطان سینه ER+ را کاهش می دهد اما این مساله در سرطان سینه از نوع ER- دیده نشده است.زهرا کشتکاران در تحقیقی دیگر به مطالعه رابطه بین مصرف کافئین و سرطان سینه پرداخت و به این نتیجه رسید که در مبتلایان به بیماری های خوش خیم سینه مصرف کافئین می تواند در پیشرفت سرطان سینه موثر باشد به طوری که خطر نسبی در مصرف کنندگان ? فنجان یا بیشتر قهوه در روز ?/?? گزارش شده است.

بر اساس یافته های این تحقیق ، مصرف کافئین می تواند مستقل از مسیر استروژنی ?? درصد خطر سرطان سینه را در زنان با سابقه بیماری خوش خیم افزایش دهد.




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:0 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

 

 

شرم و حیا باعث می‌شود بسیاری از خانم‌هایی که این مشکل را دارند، به متخصص زنان مراجعه نکنند و هرطور هست، با این درد بسوزند و بسازند. البته شاید هم بتوان به آنها حق داد. بسیاری از آنها نمی‌دانند که این مشکل در دنیای پزشکی شناسایی شده و راه‌حل‌هایی برای درمان آن وجود دارد. آنها نمی‌دانند باید به کدام متخصص یا مشاور مراجعه کنند و هنگام مراجعه چه بگویند و موضوع را چه‌طور مطرح کنند. این‌طور می‌شود که به علت درد غالبا از برقراری ارتباط زناشویی با همسرشان طفره می‌روند و همین، مشکلات خانوادگی‌‌شان را پیچیده‌تر می‌کند‌و گاهی همین مشکل قابل‌حل باعث از هم پاشیدن کانون خانواده‌ای می‌شود.در این رابطه با دکتر زهرا افتخار، متخصص زنان و عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران و کلینیک سلامت خانواده گفتگو کرده‌ایم…

آیا علت درد در هنگام فعالیت زناشویی، کمبود محبت بین زن و شوهر است یا این درد منشا روانی دارد؟
گاهی ممکن است علت درد، روانی باشد. فرد اضطراب دارد یا چیزهایی که برایش تعریف کرده‌اند باعث نگرانی او شده و در نتیجه ناخودآگاه باعث انقباض عضلات کف لگن او می‌شود. این انقباض گاهی می‌تواند آن قدر شدید باشد که درد ایجاد کند. گاهی مشکلات بین زن و شوهر و مشکلات شخصی‌‌ای که با هم دارند، باعث می‌شود این حالت به وجود آید؛ مثلاً زنی شوهرش را قبول ندارد یا مردی زنش را کتک می‌زند؛ خب، ممکن است که این زن دچار درد در زمان نزدیکی ‌شود چون شاید اصلاً نتواند یا نخواهد از شوهرش تبعیت کند. گاهی اوقات هم مشکلات واژینیسموس وضعیتی است؛ مثلاً فرد در ازدواج اولش مشکلی نداشته اما حالا که بعد از طلاق دوباره ازدواج کرده، با شوهر دوم‌اش نمی‌تواند رابطه‌ای داشته باشد. این‌ها نشان می‌دهد که مسایل روانی مطرح است.
ممکن است علل جسمی هم در این رابطه دخالت داشته باشند؟
بله، این موضوع علل مختلفی دارد که یک سری علل ممکن است مربوط به خود دستگاه تناسلی باشد اما یک سری دردها ممکن است دردهای راجعه، زوجین اعضای بدن باشد یعنی در واقع مشکل در بخش دیگری است اما باعث درد در زمان نزدیکی می‌شود. مهم‌ترین نکته، علت‌شناسی این مشکل و پی بردن به عامل ایجادکننده آن است؛ از عفونت دستگاه تناسلی بگیرید تا جای زخم عمل جراحی، رادیوتراپی در منطقه، حتی در هنگام شیردهی هم به علت کاهش میزان استروژن خون، خشکی واژن اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث بروز درد شود. البته علل خارج دستگاه تناسلی زنانه هم مطرح هستند؛ مثلا سیگار، عدم تناسب وزن زن با همسرش، یبوست مزمن، سندرم روده تحریک‌پذیر و….
سلامت : ممکن است این درد در اوایل ازدواج در دوران جوانی وجود نداشته باشد و در سنین میانسالی تازه شروع شود؟
بله؛ سندرمی ‌وجود دارد که خانم‌هایی در در سنین میانسالی و خانم‌هایی که نزدیک یائسگی هستند (مثلا ?? یا ?? سال به بالا تا زمان یائسگی که واقعاً علتش ناشناخته است) را مبتلا می‌کند. این خانم‌ها سوزش و احساس خشکی در ابتدای واژن دارند. زمانی که می‌خواهند اقدام به رابطه زناشویی کنند؛ آن خشکی، خیلی دردناک می‌شود و به همین دلیل، درد شدید باعث انقباض شدید عضلات کف لگن می‌شود و در نتیجه فعالیت زناشویی برایشان خیلی سخت و گاهی غیرممکن می‌شود.
با توجه به این فهرست بلندبالای علل که اشاره کردید، برای تشخیص باید چه کار کرد؟
برای تشخیص، فرد باید هم از نظر روانی بررسی شود و هم از نظر جسمی. زن و شوهرهم حتماً باید باهم ویزیت شوند. اولین گام این است که علت مشکل کاملاً مشخص شود. معاینه دقیق، بررسی هورمونی، بررسی عفونت ادراری و یک شرح‌حال خوب و کامل از زوجین و روابط‌شان باید گرفته شود. اینکه زن سابقه اسهال یا یبوست مکرر داشته، بررسی روان‌پزشکی، سابقه جراحی، سابقه مصرف داروها ، سوء‌مصرف مواد مخدر، الکل، سیگار و همه این‌ها را بررسی می‌کنیم و در کنارش اینکه روابط‌شان از اول ازدواج چه طور بوده و در نهایت با توجه به علل ایجادکننده، درمان را برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر عفونت داشته، عفونت را برطرف می‌کنیم و اگر مشکل هورمونی بوده آن را رفع می‌کنیم. بسیاری از زوج‌ها ممکن است مشکل‌شان عدم آموزش جنسی درست باشد. با کمی‌صحبت، راهنمایی یا وسایل کمکی مشکل‌شان به خوبی حل می‌شود و اگر نیاز به مشاوره‌های روان‌شناسی وجود داشته باشد، به متخصصین مربوط معرفی می‌شوند. آماری که در کشورهای دیگر وجود دارد، نشان داده که تنها نیم تا یک درصد مشکلات آن قدر جدی می‌شود که درمان‌های تکمیلی نیاز دارد.
این درمان‌های دیگر که این گروه اندک به آن نیاز دارند، شامل چه درمان‌هایی است؟
در واژینیسموس‌ها یکی از کارهایی که انجام می‌شود، آموزش شل کردن عضلات است. (این افراد به تدریج یاد می‌گیرند که کدام عضلات را باید شل کنند)، یا استفاده از مشاوره‌های روان‌شناسی و یا تجویز دارو برای کاهش میزان اضطراب در زمان نزدیکی، در آخرین مرحله و زمانی که کارهای دیگر را نمی‌توان انجام داد از ترکیبات بوتولیسم استفاده می‌کنیم که با تزریق آن به عضلات، آنها برای ? ماه شل می‌شوند و در این مدت ترس و اضطراب فرد از این رابطه از بین می‌رود. نکته مهم این است که درمان‌ها باید دونفره باشد یعنی زن و شوهر هردو در برنامه درمانی و مشاوره قرار گیرند. این طور نیست که به خانم نسخه‌ای بدهیم و بگوییم که برود خانه. برای درمان هر دو نفر باید حضور داشته باشند و هر دو همکاری داشته باشند تا نتیجه بگیرند.

دیسپارونیا چیست؟

به هرگونه فعالیت زناشویی که همراه با درد باشد، دیسپارونیا یا فعالیت زناشویی دردناک می‌گویند. درد ممکن است با اولین نزدیکی اتفاق بیفتد که به آن اولیه می‌گویند و یا ثانویه باشد یعنی یک خانمی‌سال‌ها از زندگی زناشویی‌اش بگذرد و در سنین میانسالی دچار این دردها ‌شود. برای تشخیص مشکل اصلی، نوع درد هم مهم است. گاهی ممکن است خانمی بگوید قبل از اینکه فرآیند فعالیت زناشویی شروع شود، درد شروع می‌شود و یا بعضی بیمارها حتی وقتی به آنها نزدیک هم نشده‌اند، احساس درد می‌کنند.

شدت درد هم فرق می‌کند. گاهی چند روز اول بعد از ازدواج شکایت شروع می‌شود و بعد کم‌کم و یا با درمان‌های خیلی ساده رفع می‌شود اما گاهی ممکن است درد آن چنان شدید باشد که اقدامات تخصصی‌تر را لازم داشته باشد.

علل جسمی دیسپارونیا
• عفونت در دستگاه تناسلی (واژینیت)
• عوارض جراحی؛ مثلاً گاهی فرد زایمان داشته و در جای برشی که ایجاد کرده‌اند، ممکن است بعداً حساسیتی ایجاد شود که در رابطه زناشویی دچار درد شود و یا جراحی‌های دیگر. البته زمانی که جراحی مربوط به دستگاه تناسلی است، احتمال ایجاد مشکل بیشتر است؛ مثلاً بعد از جراحی‌ای که به عنوان جراحی افتادگی رحم می‌شناسند.
• رادیوتراپی ممکن است باعث فیبروز و تغییر شکل درقسمت تحتانی دستگاه تناسلی شود. در این موارد نیز نزدیکی ممکن است باعث درد شدید شود.
• در یائسگی زودرس چون ترشح استروژن در بدن کم می‌شود و جریان خون داخل واژن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه واژن خیلی خشک شده و انعطاف‌پذیری آن کم می‌شود حتی تنگ شده و طول آن نیز کاهش می‌یابد. در این شرایط مراحل آماده‌سازی که در خانم‌ها باید برای رابطه زناشویی اتفاق بیفتد، برای این افراد نمی‌تواند به خوبی صورت بگیرد.
• در شیردهی، مقدار استروژن زنان پایین می‌آید و خانم‌های شیرده، دچار خشکی واژن می‌شوند. در این شرایط نیز مقاربت برای آنها ممکن است دردناک باشد.
• عفونت‌های داخل لگنی می‌تواند باعث ایجاد التهاب در لگن یا چسبندگی شود و نهایتا می‌تواند زمینه ایجاد درد را در زمان فعالیت زناشویی فراهم سازد. چسبندگی ثانویه به جراحی‌های قبلی از دیگر علل آن است حتی مریض در نتیجه جراحی‌های غیر زنان مثل آپاندیسیت یا جمع شدن مایع داخل لوله و التهابی که به دنبال آن ایجاد می‌شود، ممکن است نزدیکی خیلی دردناک داشته باشد.
• عفونت‌های مزمن مثانه
• سندرم روده‌ تحریک‌پذیرو یبوست مزمن
• آندومتریوز؛ بیماری‌ای که در آن بافت داخل رحم به غیر از جای خود، در جای دیگری مثلاً داخل شکم کاشته می‌شود. این بیماری هم باعث چسبندگی خیلی شدید می‌شود. این گروه معمولاً علاوه بر مقاربت، قاعدگی دردناک نیز دارند. بعضی از این افراد ممکن است نازایی نیز داشته باشند. این افراد معمولاً دردهای عمیق در لگن خود احساس می‌کنند.

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:0 عصر | نویسنده : م فردید

دانشمندان دانشگاه بوفالو کشف کرده اند که آلکالوئید کپسای سین که موجب طعم تند فلفل قرمز می شود می تواند در تسکین درد ماهیچه و مفصل نیز کارساز واقع شود.

محققان می گویند که این ترکیب پایانه های اعصاب حسی  که مسئول دریافت درد و گرما است را بر می گرداند. رسپتورها مانند یک درگاه برای اعصاب عمل می کنند ، زمانی که تحریک می شوند گشوده شده و کلسیم خارجی وارد آن می شود تا زمانی که رسپتور خاموش شود.

این فرآیند را حساسیت زدایی گویند. جریان کلسیم تغییری ایجاد می کند که در نتیجه سیگنال درد تشخیص داده می شود. به عبارت دیگر رسپتورها به خودی خود حساسیت زدایی نمی شوند. اما میزان پاسخ آن متغیر می شود و ترکیب کپسای سین به عنوان یک داروی درد کش، باعث تسکین درد می شود، بدون اینکه به خودی خود باعث تحریک و آزردگی شود.




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:0 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

 

 

یک روانپزشک، اختلالات خواب را یکی از عوامل بروز افسردگی در افراد دانست و اختلال حافظه، قدرت تمرکز و دقت افراد را از علائم مهم کم خوابی برشمرد.

دکتر مجید صادقی، متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به دسته بندی و تقسیماتی که در خصوص اختلالات خواب صورت گرفته است، اظهار داشت: اختلالات خواب را از لحاظ علت به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنیم.

وی افزود: در اختلالات خواب اولیه فرد فقط مشکل کم خوابی دارد و به جز آن، مشکل دیگری ندارد اما در اختلالات خواب ثانویه، علائم این بیماری در اثر وجود بیماری دیگری در فرد ایجاد می‌شود، یعنی فرد دچار بیماری دیگری بوده است و به دنبال آن بیماری دچار اختلالات خوابی نیز گشته است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح طبقه بندی بر اساس زمان بروز اختلالات خواب گفت: گاهی ممکن است فرد در ابتدای شب خواب راحتی داشته باشد یعنی در ساعات اولیه شب به راحتی به خواب برود اما در نیمه‌های شب از خواب بیدار شود و دیگر نتواند بخوابد.

دکتر صادقی افزود: بعضی از مواقع نیز ممکن است فرد در ساعات اولیه شب نتواند بخوابد که این نوع اختلال خوابی نشان دهنده پریشانی ذهنی است.

وی درخصوص سن مبتلایان به این بیماری گفت: این مشکل در هر سنی ممکن است بوجود بیاید اما اختلالات خواب در کودکان کمتر دیده می‌شود و در سالمندان شایع‌تر است و در خصوص سالمندان بیشتر اختلالات خواب از نوع دوم است یعنی آنها به بیماری‌های دیگری مبتلا هستند و در کنار آن بیماری دچار مشکلات خوابی نیز می‌شوند.

دکتر صادقی با اشاره به اینکه اختلالات خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های دیگری در فرد شود، توضیح داد: اختلالات خواب مثل بدخوابی و نامناسب بودن زمان خواب می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود به علاوه کسانی که در طول روز می خوابند مخصوصاً وقتی که خورشید در آسمان قرار دارد دچار افسردگی و بی‌حالی می‌شوند.

این روانپزشک ادامه داد: در صورت وجود اختلالات خواب و کم بودن مدت زمان خواب، فرد دچار مشکلات شناختی، کاهش حافظه، از دست دادن دقت، تمرکز و خلاقیت می‌شود. لازم به ذکر است که تأثیر دارو و مواد مخدر برخواب به عنوان عنصری شناخته شده تأیید شده و مصرف و عدم مصرف این مواد موجب اختلالات خوابی در فرد می‌شود.

دکتر صادقی در پایان تاکید کرد: ساعت تعیین شده و مشخصی را نمی‌توان برای خواب در نظر گرفت، خواب مفید معمولاً مقدار خوابی است که فرد در صبح احساس نشاط و سرحالی داشته باشد و در افراد مختلف متفاوت است درفردی ممکن است با ? ساعت خوابیدن این احساس ایجاد شود و در فرد دیگری با ? ساعت خوابیدن.

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 12:56 عصر | نویسنده : م فردید

در اینکه ما ایرانی‌ها ذاتا مردمان بانمکی هستیم، هیچ‌کس تردیدی ندارد؛ هم اهل شوخی و طنز هستیم و به بهانه‌های گوناگون، طنازی خودمان را به شیوه‌هایی مثل شعر و لطیفه و پیامک بروز می‌دهیم و هم اینکه آن‌ قدر در طی روز، به غذاهایمان نمک اضافه می‌کنیم که میانگین مصرف نمک‌‌مان، همیشه‌ چند برابر توصیه‌های علمی باقی بماند؛ مبادا که کاهش مصرف این نمک طعام، سهم آن نمک کلام را نیز کمتر نماید…

میزان مصرف نمک ایرانی‌ها، به مراتب بالاتر از استانداردهای توصیه شده جهانی است. چندی پیش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد هر ایرانی به طور متوسط بین ?? تا ?? گرم نمک در روز مصرف می‌کند که طبق مطالعات پزشکی، باید این رقم به کمتر از ? گرم در روز (یعنی یک پنجم مقدار مصرف فعلی) برسد؛ ضمن آنکه کودکان باید نصف همین مقدار یعنی ?/? گرم در روز را مصرف نمایند.

چرا این مقدار مصرف نمک اهمیت دارد؟ اصلی‌ترین دلیل ضرورت کاهش مصرف نمک آن است که در کشور ما هم مشابه بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، عمده‌ترین علت مرگ و میر آدم‌ها، بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی است؛ به گونه‌ای که از هر ?? نفری که در کشورمان فوت می‌کنند، علت مرگ ?? نفر را می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی نسبت داد. از عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها که متاسفانه در ایران نیز شیوع زیادی دارد، فشار خون بالاست که مصرف نمک در غذا از مواردی است که شیوع آن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، خطر رسیدن به فشار خون بالا و در نهایت، ابتلا به بیماری قلبی عروقی را بیشتر می‌کند. علل اینکه مصرف نمک در ایران بالاست را می‌توان موارد زیر دانست:

افزایش سهم مواد غذایی آماده و فرآوری شده در غذاهای امروز ایرانی‌ها (سوسیس‌ و کالباس‌ و غیره)

افزایش مصرف تنقلات نمک‌دار مثل چیپس و پفک و غیره

اضافه کردن نمک به غذا موقع طبخ و صرف آن بر سر سفره

امروزه بسیاری از مردم از نمک تصفیه شده استفاده نمی‌کنند و چون نمک تصفیه نشده، شوری کمتری دارد، فرد را وادار می‌کند که از نمک نمکدان بیشتر استفاده کند. گاهی ممکن است این فرد متوجه نباشد که نمک تصفیه نشده، احتمالا آلوده به موادی مثل سولفات‌ها و کلرورکلسیم و منیزیم و فلزات سنگینی مثل سرب و جیوه هم هست که رسوب تدریجی این فلزات در بدن، عوارض وخیمی در آینده به دنبال دارد.

نزدیک به ?? درصد از نمکی که مصرف می‌شود، به صورت نهفته در غذاهای فرآوری شده و آماده است و ?? درصد آن هم هنگام پخت و در سر سفره به غذا اضافه می‌شود. پس اگر از همین الان خودمان را عادت دهیم که از نمکدان در موقع طبخ و صرف غذا استفاده نکنیم، مصرف روزانه نمک ایرانی‌ها از ?? گرم به حدود ?? گرم می‌رسد…. همین یک کار به ظاهر ساده، بار ناشی از ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن را به مراتب در کشورمان پایین خواهد آورد.

در سرتاسر دنیا، حدود ? میلیارد نفر به بیماری فشار خون بالا (که نام دیگرش «بیماری خاموش» است) مبتلا هستند که علت نزدیک به ?? درصد این تعداد (یعنی ??? میلیون نفر)، مصرف نمک بیش از حد است. فشار خون بالای ناشی از مصرف نمک، سبب ?? درصد از موارد سکته مغزی (از هر ? نفر ? نفر) و حدود ? درصد از سکته‌های قلبی (از هر ?? نفر ? نفر) است. تحقیقات می‌گوید که بهترین میزان مصرف نمک، ?/? گرم در روز است یعنی معادل آنچه در غذاهای فرآوری نشده یافت می‌شود. اما در کشورهایی مثل کانادا و آمریکا، این مقدار ?? گرم و در ژاپن ?? گرم است و شیوع فشار خون بالا و عوارض آن در این کشورها بسیار بالاست. فقط یک قبیله از سرخ‌پوستان در آمازون هستند که کمتر از ? گرم در روز نمک مصرف می‌کنند و جالب اینجاست که هیچ کدام از افراد این قبیله، بیماری فشار خون بالا ندارند و کودکا‌ن‌شان هم در زمان بلوغ، دچار افزایش شدید فشار خون (که کودکان ما می‌شوند) نمی‌شوند. اما تحقیقات دقیق نشان می‌دهند که کاهش ?/? گرم مصرف روزانه نمک، حوادث قلبی عروقی را ?/? درصد و مرگ و میر ناشی از همه علل را هم ?/? درصد پایین می‌آورد. فکر نمی‌کنید این ارقام یعنی اینکه از همین امروز، باید مصرف نمک را محدود کرد و دیگر بر سر سفره‌ها «نمکدان» نیاورید؟