سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 91/4/25 | 6:0 عصر | نویسنده : م فردید

تخصصان علوم پزشکی در آمریکا اعلام کردند که چاقی خطر بروز سردردهای میگرنی را افزایش می‌دهد.

این متخصصان تاکید کردند که میگرن یکی دیگر از مشکلاتی است که افراد چاق ممکن است با آن دست به گریبان شوند.

به گفته محققان؛ افراد در گروه سنی 20 تا 55 سال که مبتلا به چاقی هستند چه این چاقی از نوع تراکم چربی دور شکمی و چه از نوع افزایش شاخص توده بدنی باشد، بیشتر دچار سردردهای میگرنی و یا انواع دیگری از سردردهای شدید می‌شوند.

بر اساس آمار اعلام شده، در زنانی که از ناحیه شکم و دور کمر چاق هستند احتمال بروز چنین سردردهایی 37 درصد است در حالی که در زنانی که چاق محسوب نمی‌شوند این رقم به 29 درصد کاهش می‌یابد. در مردان نیز احتمال بروز سردردهای میگرنی در مردان چاق و مردانی که چاق نیستند به ترتیب 20 درصد و 16 درصد تخمین زده شده است.

این یافته‌ها بر اساس اطلاعات بدست آمده از 22 هزار شرکت کننده در یک تحقیق بزرگ سلامت در آمریکا تهیه شده‌اند.

دکتر لی پیترلین از کالج پزشکی دانشگاه دریکسل در فیلادلفیا یکی از محققان اصلی این پژوهش، طی یک مصاحبه تلفنی اظهار داشت: ما در این مرحله از تحقیقاتمان باید بررسی کنیم که آیا با کاهش وزن می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای این مشکل را رفع کرد و احتمال بروز سردردهای شدید و رنج آور را در این افراد کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون می‌دانیم که ورزش و فعالیت بدنی تا حدی کمک می‌کند که خلق افراد بهبود پیدا کند، بنابراین غیرمنطقی نیست که تصور کنیم ممکن است به بهبود سردردها نیز کمک کند. جزئیات این تحقیق در نشست آکادمی نورولوژی آمریکا در ستیل ارائه خواهد شد.

به گفته متخصصان؛ میگرن عبارت از سردردهای شدید است که درعین حال ممکن است با تهوع، استفراغ و حساسیت نسبت به نور و صدا همراه باشد. این بیماری در بین زنان شایع‌تر است و اغلب نیز حالت موروثی دارد. طبق آمار فعلی انستیتو ملی سردرد، حدود 30 میلیون نفر در آمریکا یا 10 درصد کل جمعیت این کشور به این بیماری مبتلا هستند.

گفتنی است، سردردهای میگرنی اغلب بین سنین 20 تا 45 سالگی بروز می‌کند و عواملی چون ژنتیک یا استرس در تشدید آن نقش دارند.

حقایقی راجع به بیماری های زنانه

مسائلی راجع به سلامت جنسی و مراقبت و بهداشت از واژن و مهبل وجود دارد که بسیاری از زنان به دلیل شرم از پزشک خود سوال نمی کنند و این مسائل برای همیشه مبهم باقی می ماند. لذا در ادامه مطلب به بعضی از این مسائل اشاره خواهد شد و نظر متخصصان در رابطه با آن بیان می گردد.

1. استفاده از قرص ضد بارداری ممکن است باعث ضعیف شدن میل جنسی شود.

استفاده از قرص ضد بارداری توسط  زنان 100% سبب کاهش میل جنسی می گردد. و این حقیقت نه تنها در مورد زنان در سن باروری صحت دارد بلکه برای زنان یائسه نیز که از این قرص ها برای رفع علائم یائسگی نظیر گرفتگی و نوسانات خلقی استفاده می کنند نیز وجود دارد. و اما راه حل:

شاید تغییر نوع قرص یا استفاده از فرمولی دیگر می تواند در این زمینه کمک موثری بکند. یا بهتر است از روش های دیگر جلوگیری نظیر IUD یا کاندوم استفاده شود. اگر از این قرص ها برای رفع علائم یائسگی استفاده شود بهتر است با پزشک خود راجع به کاهش مقدار مصرف این داروها سوال کنید.

2. برای کاهش تاثیرات جانبی قرص های ضد بارداری نظیر تهوع می توانید قرص ها را از طریق واژن وارد کنید. وارد کردن قرص از طریق واژن دردناک و آسیب رسان نیست. این بهترین روش برای جلوگیری از تاثیرات جانبی آنها است. به علاوه این روش استفاده از قرص نیز بسیار موثر است و تاثیراتی نظیر تهوع ، سرگیجه ، سردرد ، حساسیت پستان ، درد قاعدگی و....که ناشی از خوردن قرص است را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

3. سردرد میگرنی ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود و این عمل باعث رفع سردرد و گرفتگی عضله ناشی از قاعدگی می شود. آمیزش جنسی در هنگام سردرد ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهن خطور می کند و البته جای تعجب نیست که صمیمت و نزدیکی شما در این زمان – با وجود سردرد- افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. متخصصان هنوز علت اصلی این واکنش نسبت به سردرد را کشف نکرده اند. ممکن است به دلیل افزایش سطح سروتونین در خون این اتفاق عارض شود. این هورمون در ارتباط با میل جنسی عمل می کند. مطالعات نشان می دهد که در 20% موارد زنانی که سردرد دارند بعد از نزدیکی بلافاصله سردردشان تسکین می یابد. بعضی از زنان نیز برای تخفیف درد قاعدگی از این روش استفاده می کنند. شاید به دلیل آزاد شدن هورمونی خاص در هنگام نزدیکی رحم به حالت استراحت درآمده و دردهای ناشی از گرفتگی عضله تخفیف می یابد.

4. اجتناب از آمیزش جنسی سبب می شود که نزدیکی های بعدی دردناک تر احساس شود. بعضی از زنان تصور می کنند که اجتناب از آمیزش جنسی و استراحت مهبل ، بهترین راه حل برای آمیزش های دردناک است. در حالیکه متخصصان دقیقا خلاف این ادعا را درست می دانند. البته داشتن درد در هنگام آمیزش نیز معمول و نرمال نیست و اغلب به دلیل عدم توانایی همسر در تحریک کافی اتفاق می افتد. در مواردی دیگر ، به دلیل خشکی واژن (به دلیل تغییرات هورمونی)در بعضی از مراحل مثل یائسگی و شیردهی، ممکن است آمیزشی دردناک را تجربه کنید. استفاده از کرم استروژن یا محصولات روان کننده در محل واژن باعث رفع درد ناشی از تغییرات هورمونی می شود.

5. آمیزش جنسی در دوران قاعدگی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قابل انتقال از طریق مقاربت می شود. احتمال باروری ناشی از آمیزش در زمان قاعدگی بسیار کم است  ولی احتمال ابتلا به عفونت در این زمان حداکثر است. زیرا به دلیل تغییر در تعادل اسید و باز ناحیه واژن در زمان قاعدگی احتمال تکثیر باکتری افزایش می یابد. به طور نرمال ناحیه واژن یا مهبل محیطی اسیدی دارد(محیطی که باکتری ها نمی پسندند)، در حالیکه در زمان قاعدگی به دلیل افزایش PH خون، محیطی قلیایی در محل واژن یا مهبل ایجاد شده که شرایط را برای رشد باکتری افزایش می دهد. لذا در صورتی که از سلامت جنسی همسر خود به طور 100% مطمئن نیستید بهتر است همیشه از کاندوم استفاده کنید.

6. پوشیدن لباس زیر از جنس پنبه و تعویض مواد شوینده نقش موثری در کاهش التهاب مهبلی دارد. التهاب مهبلی سبب خارش، سوزش و ترشح واژن می شود و بهترین روش برای مقابله با این التهاب پوشیدن لباس از جنس پنبه و تعویض ماده شوینده است. عدم استفاده از صابون های معطر، دئودورانت(ضد بو)درونی و یا سایر محصولات معطر در این ناحیه نیز بسیار مهم است. و اگر با این روش ها التهاب و علائم آن برطرف نشد ممکن است این مشکل ناشی از عفونت با منشا مخمر یا کپک باشد(نوعی بیماری قابل انتقال از طریق مقاربت) که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

7. برای جلوگیری از بی اختیاری در دفع ادرار بهتر است از تامپون (نوار بهداشتی) استفاده نکنید. بدلیل فشاری که تامپون به میزراه وارد می کند می تواند به عنوان مانع عمل کند و باعث کنترل تراوش و چکه ادرار شود. استفاد ه از این روش کنترل در بعضی ازمواقع مثل ورزش که احتمال تراوش ادرار وجود دارد خوب است. اما نباید به صورت عادت درآید و همچنین بهتر است بلافاصله بعد از تمام شدن کار(مثلا ورزش) سریعا برداشته شود. زیرا تامپون سبب خشک شدن واژن می گردد و این اتفاق سبب بروز پارگی و شکاف میکروسکوپی در این بخش و ورود عفونت به آن می شود. لذا برای مقابله با تراوش ادرار بهتر است از محصولات دیگری استفاده شود.

8. مقاربت جنسی سبب افزایش خطر ابتلا به عفونتهای کپکی بازگشتی و مکرر نمی شود اما مقاربت دهانی ممکن است چنین تاثیری داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که مقاربت جنسی سبب انتقال عفونت کپکی نمی شود واین مسئله شاید بدلیل پاسخ ایمنی زنان به کپک یا مخمر باشد. اما از طرفی ثابت شده است که زنانی که مقاربت دهانی دریافت می کنند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. البته عدم توازن هورمونی ، سطح بالای قندخون، بعضی از آنتی بیوتیک ها ، قرص های ضدبارداری و استرس نیز می تواند سبب عفونت کپکی شود.

9. استشمام رایحه ای مشابه ادرار در محل زهار (آلت تناسلی زنان) به معنای وجود ادرار نیست. بلکه ممکن است ناشی از تعریق باشد. تراوشات غدد تعریق ترکیبی مشابه ادرار دارد ولذا بعضی از زنان که به خصوص تعریق فوق العاده ای دارند بویی مشابه بوی ادرار در محل زهار خود احساس می کنند و لذا گمان می کنند که ممکن است مشکل عدم کنترل ادرار داشته باشند. در حالیکه چنین نیست. بهترین راه حل شست و شوی مرتب محل زهار است. همچنین  بهتر است از مصرف شورت های پلاستیکی و جوراب شلواری اجتناب کنید زیرا سبب افزایش گرما و احتمال تعریق می شود. اگر با این روش ها بو برطرف شد پس دلیل آن تنها تعریق بوده در غیر این صورت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: روز شانس من




تاریخ : شنبه 91/4/24 | 6:0 عصر | نویسنده : م فردید

تا به حال صبحی که شب قبل از آن خوب نخوابیده اید به صورت خودتان در آینه نگاه کرده اید؟ به نظرتان زشت تر از روزهایی که شب قبل اش استراحت خوب و کاملی داشته اید به نظر نمی رسید؟ اگر شما هم چنین تجربه ای دارید حق با شماست.
مطالعه های دانشمندان هم نشان می دهد که وقتی شب می خوابید روز بعد چهره ای جذاب تر خواهید داشت.
محققان آمریکایی در مطالعه ای جدید چهره تعدادی از افراد را در صبح روزی که شبش خوب خوابیده بودند و در صبح روزی که شب قبل بی خوابی کشیده بودند با هم مقایسه کردند. این تصاویر دو به دو در کنار هم گذاشته شد و با هم مقایسه شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در چهره همه این افراد در اثر بی خوابی، چشم ها گود رفته بود، خطوط زیر چشم افزایش پیدا کرده بود و پوست تیره تر به نظر می رسید. این محققان می گویند 8 ساعت خواب شبانه برای سلامت پوست لازم است. این یافته جدید در امور پزشکی بسیار مفید واقع خواهد شد و به پزشکان کمک می کند تا سریع تر به علائم بیماری در بیماران خود پی ببرند.

 

منبع: مجله پزشکی ژورنال




تاریخ : جمعه 91/4/23 | 7:0 عصر | نویسنده : م فردید

اگر عاشق اسفناج هستید

بیماری‌های احتمالی: خستگی مزمن، نداشتن تمرکز و بیماری‌های قلبی

ویتامین‌های B برای تجزیه کربوهیدات‌ها در بدن و تولید انرژی اهمیت بسیار بالا دارند.

این ویتامین‌ها همچنین به حفظ سلامت عصب‌ها، پوست و مغز هم کمک می‌کنند. 8 نوع مختلف

از ویتامین B وجود دارد و کمبود هر کدام از آنها می‌تواند علائمی مانند نامنظم شدن ضربان قلب،

خستگی مزمن یا مشکل در تمرکز را همراه داشته باشد. پس حتما تمایل شدید به مصرف غذاهای

حاوی ویتامین B مانند جگر، اسفناج، شیر و ماست را جدی بگیرید، زیرا ممکن است

در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی باشید که درمان بعضی از آنها مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

اگر عاشق خاک هستید

بیماری‌های احتمالی: کمبود مواد معدنی در دوره بارداری، بیماری سلیاک

علاقه به خوردن خاک عنوان یک بیماری به نام پیکاست که عموما در زنان باردار ظاهر می‌شود.

اگر یک خانم باردار ناگهان به خوردن خاک ویار پیدا کند، نشان می‌دهد میزان بعضی موادمعدنی

در بدن او به اندازه کافی نیست. در این دوره آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی به حساب می‌آید

که میزان آن در بدن زنان باردار کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. مس، منیزیم و روی از دیگر موادمعدنی هستند

که در خاک یافت می‌شوند. تحقیقات دیگر که در نشریه آمریکایی تغذیه به چاپ رسیده کمبود مواد معدنی

را مرتبط با یکی از بیماری‌های گوارشی به نام سلیاک دانسته است.

کودکانی که رژیم غذایی مناسبی ندارند و دخترانی که عادت ماهانه شدید را تجربه می‌کنند

در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اگر عاشق شیرینی هستید

بیماری‌های احتمالی: مشکلات روحی، حساسیت غذایی و مشکلات گوارشی

تحلیل علاقه غیرطبیعی به مصرف شکر نسبت به دیگر مواد غذایی کمی پیچیده‌تر است،

زیرا عوامل زیادی در بروز این حالت نقش دارند. زمانی که شما شکر مصرف می‌کنید،

انسولین در جریان خون منتشر شده و با اسید‌های آمینو ترکیب می‌شود.

ترکیب حاصل به سرعت جذب عضلات شده و به سمت مغز حرکت می‌کند.

در این زمان مغز به ترشح هورمون سروتونین تحریک شده و حس خوشایندی در شما به‌وجود می‌آید.

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان هم نشان داده در زمانی که استرس در بدن به‌وجود می‌آید

علاقه به خوردن شکر سه برابر می‌شود و حالتی مشابه با اعتیاد به مواد‌مخدر در بدن ظاهر می‌شود.

همه این عوامل نشان می‌دهد افرادی که زیاد شکر می‌خورند ممکن است از لحاظ روانی دچار مشکل باشند.

علاوه بر آن اشتیاق به مصرف شکر می‌تواند یکی از علائم به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن باشد.

این ماده خوراکی نقش مهمی در تولید هورمون اندورفین در مغز دارد که در کاهش درد موثر است.

در دوران قاعدگی هم میزان ماده اندورفین به کمترین حد خود می‌رسد که باعث می‌شود زنان هنگام

صبح چای خود را شیرین‌تر از حد معمول میل کنند. علاقه‌مندان به مصرف شکر باید نگران ابتلا به مشکلات گوارشی هم باشند.

زمانی که تعادل باکتری‌های مفید در بدن به هم می‌خورد، میزان قارچ‌ها و مخمرها در بدن رشد می‌کنند

که هر دو نیاز زیادی به شکر دارند. حساسیت‌های غذایی هم تعادل خون را به هم زده و مصرف شکر را افزایش می‌دهند.

اگر عاشق سیر هستید

بیماری احتمالی: کمبود ویتامین و مواد معدنی

ظاهر شدن اشتیاق ناگهانی به خوردن سیر یکی از علائم مهم کمبود بعضی از مواد مغذی و مهم در بدن به شمار می‌آید.

سیر سرشار از ویتامین C، کلسیم و آهن است. بدن از ویتامین C برای کمک به عملکرد سیستم ایمنی،

ساخت کلاژن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد استفاده می‌کند. از سوی دیگر کلسیم نقش مهمی برای رشد

و حفاظت از دندان‌ها و استخوان‌های بدن داشته و سلامت ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را تضمین می‌کند.

آهن هم از مواد مورد نیاز برای ساخت سلول‌های قرمز است و مصرف آن خصوصا برای زنان بالغ اهمیت زیادی دارد.

کمبود هر کدام از مواد اشاره شده در بالا می‌تواند خود را به شکل علاقه ناگهانی به خوردن سیر نشان دهد.

منبع: گروه عصار




تاریخ : پنج شنبه 91/4/22 | 7:0 عصر | نویسنده : م فردید

اگر عاشق نان و پاستا هستید

بیماری احتمالی: افسردگی

حتما شما هم تجربه کردید که در روزهایی که روحیه خوبی ندارید،

مرتبا احساس گرسنگی می‌کنید و با هر بهانه‌ای سراغ یخچال می‌روید.

تحقیقات نشان می‌دهد بدن انسان با خوردن کربوهیدرات‌ها تلاش به افزایش تولید هورمون‌های شادی‌آور می‌کند.

سروتونین یکی از این هورمون‌هاست که تولید آن با مصرف غذاهایی مانند نان، شیرینی و کیک بیشتر می‌شود.

توجه داشته باشید که مواد پروتئینی باعث کاهش ترشح این هورمون در بدن می‌شود و بهتر است

در روزهایی که احساس افسردگی می‌کنید کمتر سراغ غذاهای حاوی گوشت بروید.

اگر عاشق ماهی هستید

بیماری‌های احتمالی: آلرژی، آرتروز

از جمله مواد مورد نیاز بدن اسیدهای چرب امگا3 هستند.

این اسیدهای چرب نه‌تنها نقش مهمی در رشد و حفاظت سیستم عصبی بازی می‌کنند

بلکه در پیشگیری از بیماری‌ها هم نقش اساسی دارند. بافت‌های مغزی و شبکیه چشم هم نیاز فراوانی به امگا3 دارند.

مطالعات نشان داده کمبود امگا 3 در بدن خطر ابتلا به آلرژی و آرتروز را افزایش داده و حتی ممکن است

سرطان و بیماری قلبی را همراه داشته باشد. کاهش میزان اسیدهای چرب در بدن می‌تواند با علائمی مانند

علاقه به خوردن غذاهای چرب، افسردگی و نداشتن روحیه، شنیدن صدای مفاصل هنگام راه رفتن،

کاهش سرعت بهبودی زخم‌ها و جراحات و خشکی پوست خود را نشان دهد.

اگر عاشق شکلات هستید

بیماری‌ها احتمالی: افسردگی، استرس، تنش‌های قبل از شروع قاعدگی

تا به حال حس کردید که در شب‌های امتحان یا هنگام فرا رسیدن موعد تحویل یک پروژه، به‌طور ناگهانی

علاقه شما به خوردن شکلات افزایش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع به طور کامل مشخص است.

درون این ماده غذایی ترکیباتی با عنوان آلکالویدها وجود دارد که باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین می‌شود.

همان طور که گفتیم این هورمون نقش مهمی در ترشح دیگر هورمون‌های مرتبط با روحیه در انسان داشته

و می‌تواند حس شادی و رضایت را تقویت کند. شکلات همچنین یکی از منابع مهم ویتامین‌های B و منیزیم به

شمار می‌آید که در تولید انرژی در بدن نقش مهمی دارد. به این ترتیب شما با خوردن این ماده غذایی

پرطرفدار می‌توانید انرژی مورد نیاز بدن برای غلبه بر استرس و فشار را تامین کنید. یک تحقیق سوئیسی نشان می‌دهد

افرادی که هر روز 40 گرم شکلات می‌خورند و این کار را برای 2 هفته ادامه می‌دهند، باعث کاهش میزان تولید هورمون

کورتیزول در بدن خود می‌شوند. این هورمون با عنوان هورمون استرس معروف است و در زمانی که شما دچار فشار روحی

و روانی هستید میزان بیشتری از آن را در بدن خود دارید. در بسیاری از مواقع علاقه به خوردن شکلات یکی از نشانه‌های

شروع عادت ماهانه در زنان است. در این زمان میزان منیزیم در بدن بعضی از زنان کاهش پیدا می‌کند

و خوردن شکلات می‌تواند به برطرف شدن این حالت کمک کند.

منبع: گروه عصار




تاریخ : چهارشنبه 91/4/21 | 6:0 عصر | نویسنده : م فردید

اگر عاشق یخ هستید

بیماری احتمالی: کم‌خونی

افرادی که علاقه زیاد به خوردن یخ دارند، احتمالا مبتلا به کم‌خونی هستند.

در این بیماری بدن به اندازه کافی سلول‌های قرمز تولید نمی‌کند که دلیل اصلی آن هم کمبود آهن در بدن است.

زمانی که این عنصر حیاتی به بدن نرسد، تعداد گلبول‌های قرمز به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین علامت کم‌خونی نداشتن انرژی است. به گفته دانشمندان موسسه مایو کلینیک در ایالات‌متحده،

افرادی که علاقه زیادی به خوردن یخ دارند، به‌طور ناخودآگاه تلاش می‌کنند درد و تورم موجود

در زبان خود را با سرمای یخ کاهش دهند. تحقیقات بیشتر هم نشان می‌دهد یخ در دهان افراد کم‌خون

مزه و طعم خوشایندی دارد که هنوز علت این موضوع مشخص نشده است.

اگر عاشق نوشابه هستید

بیماری احتمالی: کمبود کلسیم

آیا شما هم از افرادی هستید که نمی‌توانید نبود نوشابه در سفره غذای خود را تصور کنید؟

در این صورت می‌توان این احتمال را داد که شما دچار کمبود کلسیم هستید.

متأسفانه این بار مصرف نوشابه نه تنها کمبود کلسیم را برطرف نمی‌کند بلکه به‌شدت

هم برای سلامت استخوان‌های بدن مضر است. بهتر است درصورت ابتلا به کمبود کلسیم،

این نیاز حیاتی بدن را با خوردن سبزی‌های تیره‌رنگ و محصولات لبنی کم‌چرب جبران کنید.

اگر عاشق ادویه کاری هستید

بیماری ‌های احتمالی: پارکینسون، کمبود روی در بدن

زینک اهمیت زیادی برای پوست بدن دارد و سرعت بهبود زخم‌ها و جراحات را تسریع می‌بخشد.

میزان این ماده در بدن روی حس چشایی ما هم تأثیر زیادی دارد.

زمانی که مقدار زینک در بدن کاهش پیدا می‌کند، تعداد غده‌های چشایی موجود در زبان هم کمتر شده

و از حساسیت آنها کاسته می‌شود، بنابراین اگر شما علاقه دارید مقدار زیادی از ادویه‌های طعم‌دهنده مانند کاری

را به غذای خود اضافه کنید، احتمالا میزان زینک در بدنتان به‌اندازه کافی نیست و غدد چشایی شما هم به خوبی طعم غذا

را احساس نمی‌کند. ضعیف بودن غدد چشایی و کم‌بودن تعداد آنها باعث می‌شود شما میزان بیشتری ادویه به غذای

خود اضافه کنید تا طعم آن در دهانتان احساس شود. کمبود زینک ارتباط زیادی هم با یکی از بیماری‌های مزمن

و بسیار مخرب به نام پارکینسون دارد. به گفته دانشمندان مؤسسه سلامت و علوم ایتالیا، سلول‌های

افراد مبتلا به این بیماری در اثر سمومی که هر روز به بدن وارد می‌شود آسیب بیشتری می‌بیند،

اما مصرف زینک می‌تواند از سلول‌ها برابر این آسیب‌ها محافظت کند و هرقدر میزان این ماده معدنی

در بدن کمتر باشد، آسیب‌پذیری سلول‌ها برابر سموم مختلف هم بیشتر می‌شود.

در تحقیقات اثبات شده است که سیگار ذخائر زینک در بدن را کاهش می‌دهد و به همین دلیل افراد سیگاری

به مصرف غذاهای طعم‌دار علاقه زیادی دارند.

منبع: گروه اینترنتی عصار




تاریخ : سه شنبه 91/4/20 | 6:0 عصر | نویسنده : م فردید


 

هر کدام از ما علاقه خاصی به بعضی غذاها داریم و هیچ وقت از خوردن آنها سیر نمی‌شویم  .

برای مثال یک نفر همیشه غذای خود را با نوشابه می‌خورد و دیگری نمی‌تواند حتی یک روز را بدون شکلات سپری کند.

بعضی مواقع علاقه به برخی مواد غذایی زودگذر و موقتی هستند اما در صورتی که این وضعیت حالت مزمن و طولانی‌مدت

به‌خود بگیرد، باید حتما نسبت به آن توجه ویژه داشته باشید.

به این داستان توجه کنید: یک زن 59ساله انگلیسی اشاره کرد که ناگهان علاقه عجیبی به مصرف سالاد پیدا کرد

و با همین نشانه متوجه ابتلای خود به سرطان سینه شد. السی کمپل که مادر 2 فرزند هم بود آنقدر

به مصرف سالاد علاقه‌مند شده بود که هر روز 4 کلم کامل را در وعده‌های غذایی خود تمام می‌کرد.

او بعد از مشورت با پزشک متوجه شد برگ کلم حاوی یک ماده شیمیایی به نام سولفورافین است

که می‌تواند به سلول‌های سرطانی حمله کند. بدن السی برای مبارزه با سلول‌های سرطان سینه نیاز بیشتری

به این ماده پیدا کرده بود و به همین دلیل السی ناگهان علاقه‌مند به مصرف کاهو شد.

در ادامه ما هم سعی می‌کنیم بعضی از نشانه‌های عجیب ابتلا به بیماری‌ها را که در علاقه ما به خوردن بعضی‌

غذاها ظاهر می‌شوند به شما معرفی کنیم.

اگر عاشق چیپس هستید

بیماری‌های احتمالی: تیروئید یا مشکل در غدد فوق کلیوی

استرس شدید می‌تواند روی عملکرد غدد فوق کلیوی در بدن اثر منفی بگذارد.

اگر فردی دائما در معرض عوامل استرس‌زا باشد، این غدد به اندازه درست هورمون‌های حیاتی

بدن از جمله آدرنالین، کورتیزول و آلدوسترون را ترشح نمی‌کند. این موضوع باعث به هم خوردن تعادل نمک

در بدن شده و بعضی از مردم را به خوردن غذاهای شور متمایل می‌کند. علاقه به غذاهای شور هم‌ می‌تواند

یکی از نشانه‌های کمبود ید در بدن باشد که در این حالت تیروئید شما کم‌کار است.

کم‌کاری تیروئید با علائمی از جمله احساس بی‌حالی و خستگی، یبوست، اضافه‌وزن و افسردگی خود

را نشان می‌دهد در حالی که پرکاری تیروئید با علائمی مانند کاهش وزن، احساس ناامیدی و داشتن عادت

ماهانه نامنظم همراه است.

 

منبع: گروه اینترنتی عصار

 




تاریخ : یکشنبه 91/4/18 | 12:0 عصر | نویسنده : م فردید

جهت رفع یبوست از چه نوع ملینی باید استفاده کرد ؟

انواع ملین‌ها:

الف- ملین‌های حجیم کننده مدفوع:

اینگونه ملین‌ها با نگهداشتن آب در روده‌ها، باعث نرم شدن و افزایش حجم مدفوع می‌شوند و به این ترتیب حرکات روده را جهت دفع تسریع می‌کنند.

ملین‌های حجیم کننده مدفوع، برای مصرف دراز مدت، سالم‌ترین ملین‌ها هستند. البته برای شروع اثر آنها، 12 تا 24 ساعت و حتی گاهی تا 72 ساعت وقت لازمست.

نوسیدن یک لیوان آب بزرگ به همراه اینگونه ملین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نه تنها اثر آنها وابسته به آب است، بدینوسیله از انسداد لوله گوارش توسط آنها نیز جلوگیری می‌شود.

موارد منع مصرف:

حساسیت نسبت به دارو- انسداد روده- آپاندیسیت- هرگونه احساس درد و ناراحتی شکم با علت ناشناخته- اشکال در بلع.

موارد احتیاط:

مصرف کنندگان داروهای دیگوکسین (Digoxin) و آسپرین (ASA)- (بدلیل جذب این داروها توسط ملین‌های حجیم کننده و در نتیجه کاهش اثر آنها)- افراد مبتلا به دیابت (مرض قند).

عوارض مصرف بیش از حد دارو:

نفخ و اتساع معده و بندرت انسداد روده.

مصرف در بارداری: تحت نظر پزشک.

مصرف در شیردهی: منعی ندارد.

نکات قابل توجه قبل از مصرف دارو:

- برای جلوگیری از انسداد لوله گوارش، پودر این داروها را با آب کافی مصرف کنید.

- فاصله زمانی 2 ساعت را میان مصرف این داروها با سایر داروهای مصرفی رعایت نمائید.

- برای به حداقل رساندن تداخل دارو با غذا، در صورت مصرف آن بعنوان ملین، دارو را دو ساعت پس از غذا میل کنید اما در صورتیکه جنبه کمکی به رژیم لاغری را داشته باشد، مصرف آن دو ساعت قبل از غذا به بی‌اشتهایی نیز کمک خواهد نمود.

- می‌توانید برای ایجاد طعم مطلوبتر، دارو را با آب میوه و یا شیر مخلوط نمائید.

ب- ملین‌های نمکی و ملین‌های نگهدارنده آب در مدفوع (هیپراسموتیک):

اینگونه ملین‌ها با نگهداشتن آب در مدفوع شده و با نرم کردن مدفوع، دفع آنرا تسهیل می‌کنند. کاربرد اصلی آنها جهت آماده سازی روده برای معاینه، جراحی و یا دفع سموم در مسمومیتهاست و در شرایط معمول نباید از آنها برای درمان یبوست استفاده کرد.

ج) ملین‌های محرک :

اینگونه ملین‌ها معمولاً جهت تخلیه کامل روده برای رادیوگرافی، معاینه و یا جراحی‌های دستگاه گوارش کاربرد دارند و در شرایط معمول نباید از آنها برای درمان یبوست استفاده کرد.

ملین‌های محرک باعث افزایش ترشحات و تحرک روده‌ها و در نتیجه تسریع تخلیه روده می‌شوند. از آنجا که سریع‌الاثر هستند، غالباً از آنها استفاده نابجا می‌شود که این مسئله می‌تواند به کم آبی بدن، از دست دادن پروتئین و پتاسیم، دردها و گرفتگیهای عضلانی شکم و یا حتی اختلال در عملکرد روده بزرگ منجر شود.

این ملین‌ها بسیار مؤثر هستند ولی اثر آنها وابسته به میزان مصرف است و از آنجا که شروع اثر آنها سریع است، توصیه می‌شود که در مواقع مشخصی (بعنوان مثال بلافاصله قبل از خواب) مصرف شوند تا برای فعالیتهای روزانه فرد مسئله ساز نشوند.

برخی از ملین‌های گیاهی نیز وجود دارند که با همین مکانیسم عمل می‌کنند از جمله ملین‌های حاوی سنا و کاسکارا ساگرادا و یا روغن کرچک (نظیر سی لاکس C-Lax)- سنالاکس (Senna-Lax) - سنالین (Sennalin)- سناگراف (Sennagraph)- کاسیالاکس (Cassia-Las)- ملین دینه (Dineh-Lasative)- لاگزاریسین (Lazaricin) که هر چند بر انواع غیر گیاهی ارجحیت دارند ولی نباید به صرف گیاهی بودن، عوارض جانبی و منع مصرف آنها را نادیده گرفت چرا که مثلاً کاسکاراساگرادا با ترشح در شیر مادر، منجر به اسهال نوزاد خواهد شد.

فرآورده‌های ملین (ضد یبوست)

کاهش حرکات روده و در نتیجه کاهش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج که معمولاً با تغییر در قوام مدفوع همراه است، یبوست نامیده می‌شود.

یبوست می‌تواند در اثرعدم مصرف کافی مایعات و یا رژیمهای غذایی حاوی فیبر (سبزیجات و میوه‌جات)، عدم تحرک و یا بعنوان عارضه برخی بیماریها و یا مصرف داروها بروز کند که در بیشتر موارد با رفع عامل آن، به راحتی برطرف خواهد شد. درد قسمت تحتانی پشت، نفخ معده و سردرد، از علائم یبوست هستند.

متأسفانه امروزه اغلب از داروهای ملین (ضد یبوست) جهت کاهش وزن و لاغری استفاده می‌شود در حالیکه مصرف ملین‌ها به این منظور بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به مشکلات جدی نظیر کمبود ویتامینها و مواد معدنی ضروری بدن منجر شود و از سوی دیگر نوعی وابستگی ایجاد کند بطوریکه بدون مصرف فرآورده ملین، عملکرد دفعی روده مختل خواهد شد. البته در مورد پودر برن (Bran)، کاربردی بعنوان کمک به رژیمهای لاغری مورد تائید می‌باشد.

بنابراین، فرآورده‌های ملین را باید تنها برای درمان کوتاه مدت (کمتر از یکهفته) بکار برد و بلافاصله پس از بازگشت حرکات روده، به حالت طبیعی مصرف آنرا قطع نمود.

غالباً یبوست خودبخود بهبود می‌یابد اما در صورتیکه جنبه آزادهنده‌ای به خود بگیرد، می‌توان از یک ملین مناسب برای رفع علائم آن بهره گرفت. ملین‌های متنوعی وجود دارند که در سرعت شروع اثر، محل اثر (راست روده- روده بزرگ و روده کوچک)، اشکال دارویی، فواصل مصرف، طعم، عوارض جانبی و بهاء متفاوتند. بنابراین، برحسب نوع مشکل خود می‌توانید مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که کلیه فرآورده‌های ملین در مقادیر بالاتر، بصورت مسهل عمل می‌کنند.

هشدار:

- در صورتیکه یبوست با تهوع، استفراغ، خونریزی مقعد، سرگیجه و یا ضعف همراه شود، هرگز خود درمانی نکنید و فوراً با پزشک تماس بگیرید.

- از آنجا که کودکان قادر به توضیح علائم بیماری خود نیستند، قبل از تجویز داروهای ملین باید تشخیص قطعی را بر عهده پزشک گذاشت. بنابراین مصرف ملین‌ها در کودکان زیر شش سال تنها با تجویز پزشک مجاز خواهد بود.

منبع: http://myfortunday.blogfa.com/page/pezeshki.aspx




تاریخ : شنبه 91/4/17 | 12:0 عصر | نویسنده : م فردید

قارچ ناخن یک موجود زنده بسیار ریز است که می تواند ناخن انگشتان دست و پا را عفونی کنند.این موجودات زنده موسوم به درماتوفیت ها هستند.

قارچ ناخن خیلی شایع است بیش از 35 ملیون نفر در ایالات متحده در زیر ناخنهای خود دارند، عفونت قارچ ناخن همچنین موسوم به انیکومیکوزیس Onychomycosis است.

قارچ ناخن در زیر ناخن حرکت می کند. ناخن یک مکان امن برای آن است در زمانی که در حال رشد است وناخن  آنقدر سخت است که چیزی نمی تواند به آن برسد و جلو رشد قارچ را بگیرد.

اغلب اوقات قارچ ناخن در ناخن های انگشت شصت ظاهر می شود، این به خاطر این است که جورابها و کفشها  ناخن های شصت ها را تاریک و گرم و مرطوب نگه می دارند. این مکانی ایده آل برای قارچ است که رشد کند.

موجود زنده ای که موجب قارچ ناخن می شود می تواند اغلب اوقات  از فردی به فرد دیگر منتقل شود، چون این موجودات زنده می توانند، در جاهایی که هوا مرطوب باشد  و مردم با پای برهنه هستند، بهتر  زندگی کنند.

این قارچها می تواند در مکان هایی مانند محل دوش گرفتن و حمام ها و رخت کن ها باشند و در افرادی که از فایل های ناخن  و ناخن گیر مشترک استفاده می کنند و افرادی از آنها عفونت قارچی ناخن دارند می توانند موجب گسترش آن شوند. عفونت قارچی ناخن ها همچنین می تواند از یک ناخن به ناخن های دیگر افراد منتقل شود.

علل ایجاد عفونت

-  کوبیدن شصت و ضربه به ناخن

-  ایجاد رخنه و ترک در ناخن ها هنگام پیرایش آن

-   پای برهنه شما در تماس با محل هایی باشد که قبلأ فرد آلوده ای در آنجا ایستاده باشد مانند رختکن ها، دوش و محل استخر.

-   اگر شما از سوهان ناخن،تخته سوهان،ناخن گیر اشتراکی با فردی که عفونت دارد استفاده می کنید، عفونت ممکن است زیر ناخن های شما برود.

به هر طریق که شما به ناخن صدمه بزنید یک راه ورود برای قارچ باز شده که زیر ناخنها رفته و رشد کند. هرچه سریعتر با پزشک ملاقات کنید تا تشخیص و درمان مناسب برای شما صورت گیرد،شما می توانید عفونت را از بدتر شدن متوقف کنید و با درمان اجازه دهید که ناخن سالم دوباره رشد کند.

هرچه زمان بگذرد، عفونت بدتر شده و ممکن است موجب درد و سفتی همراه با درد شود.

علائم و نشانه ها

-  ناخنها ممکن است قهوه ای،زرد،همراه با لکه های لکه های سفید کوچک به نظر آید.

بعضی از آنها ممکن است حتی قهوه ای و سیاه باشند.

-  ناخنها ممکن است پوسته پوسته،ترد و شکننده شوند.

-  تکه هایی از ماده کثیف و چسبناک در زیر ناخنها تجمع یابند.

-   ناخن های شما ممکن است بوی بد بدهد.

-  ناخن شصت ها ممکن است آنقدر بزرگ شود که پوشیدن کفشها موجب درد شود.

-  ناراحتی از عفونت ممکن است راه رفتن،کار کردن یا انجام دیگر فعالیتها را سخت کند.

- حتی پوشیدن جوراب نیز ممکن است مشکل شود.

درمان

قارچ در زیر ناخن های شما جذب کراتین می شود، یکی از مواد در ناخنها و پوست شما. قارچ از کرتین در عمق بستر ناخنهای شما تغذیه می کند.

ماده موثره در قرص های لامیسیلLamisil  تربینافین Terbinafine است. تربینافین همچنین جذب کراتین می شود،و آنجاست که می تواند به عفونت حمله ببرد.

برعکس درمان های سطحی، دارو در قرص های لامیسیل در خون حرکت کرده و به هدف عفونی جایی که در زیر و عمق بستر ناخن مشغول به رشد است می رسد.

 

منبع: گروه اینترنتی ایران




تاریخ : جمعه 91/4/16 | 7:0 عصر | نویسنده : م فردید

 خصوصیات واقعی خواب بعد از ظهر چیست؟

1- خواب بعد از ظهر برای قلب مفید است
خواب های منظم بعد از ظهر (حداقل 3 بار در هفته)، خطر حمله های قلبی و بیماری های قلبی عروقی را حدود 30% کاهش می‌دهد.
این اثر چه طور توضیح داده می‌شود؟ خواب بعد از ظهر استرس را کم می‌کند. و این در حالی است که استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری های قلبی عروقی است.

2- خواب بعد از ظهر اثر تحریک کنندگی دارد
باید دانست که در پایان خواب بعد از ظهر، بدن دو هورمون، آدرنالین و نورآدرنالین آزاد می‌کند. این هورمون ها در هوشیاری سهیم هستند زیرا آنها ریتم قلبی را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند خون بهتر به مغز برسد.
به بیان دیگر، پایان خواب بعد از ظهر، تأثیر تحریک کنندگی دارد. همچنین بعد از برخاستن از رختخواب، احساس می‌کنیم که انرژی بیشتری برای نیم? دیگر روز داریم.
این پدیده بعد از خواب شبانه هم مشاهده می‌شود، به همین خاطر است که ده دقیقه بعد از بیدار شدن، احساس بسیار خوبی داریم و کاملاً سرحال هستیم.

3- خواب بعد از ظهر خلاقیت را تحریک می‌کند
بهترین ایده ها پس از خواب بعد از ظهر، به سراغ مان می‌آیند.
طی مدت خواب بعد از ظهر، فعالیت مغزی ما کمتر است اما صفر نیست. ناخودآگاه ما کار می‌کند: ما بهترین عبارات برای بیان منظورمان را داریم و تصاویر ذخیره شده در بیداری، در خواب به خاطرمان می‌آیند.
این پدیده بیشتر در خواب بعد از ظهر دیده می‌شود تا خواب شبانه زیرا خواب بعد از ظهر ما را در یک مرحله خواب سبک تر نگه می‌دارد که این مرحله برای دریافت الهامات درونی مناسب تر است. 
4- خواب بعد از ظهر توصیه شده است
طی این خواب سیک، راحت تر می‌توانیم توسط مغزمان برای نادانی ها و بی خبری های مان، راه حل های ناخودآگاهی به خاطر بیاوریم. ضمناً چند دقیقه بعد از بیداری می‌توانیم استراتژی هایی برای حل مشکلات مان به یاد بیاوریم (این فرآیند در خواب شبانه غیرممکن است زیرا این خواب به واسط? یک مرحل? رویا به پایان می‌رسد).
این وضعیت ناخودآگاهی ، گسستگی لازم برای روبه‌رو شدن با شرایط درد سر آمیزتر را فراهم می‌آورد.

5- خواب بعد از ظهر مانع از بروز آثار منفی کم خوابی می‌شود
ما کمتر و کمتر می‌خوابیم و به میزان روز افزونی به کمبود خواب دچار می‌شویم.
این در حالی است که کم خوابی، خستگی، استرس، کاهش تمرکز و توجه را با خود به همراه دارد و مانع از یادگیری کودکان و بزرگسالان می‌شود، علاوه بر این بازدهی را به شدت کاهش می‌دهد، خطر دیابت، افزایش وزن و... را نیز بالا می‌برد. 

6- خواب بعد از ظهر در عمل
لازم نیست که زمان زیادی به خواب بعد از ظهر اختصاص داده شود (10 تا 30 دقیقه کافی است). برای کسانی که زمان کمتری دارند، خواب های بسیار کوتاه (فقط چند دقیقه) را پیشنهاد می‌کنیم، می‌توان این خواب کوتاه را در محل کار یا حتی در وسایل حمل و نقل عمومی هم داشت.

خواب بعد از ظهر مانع از خواب شبانه نمی‌شود

به شرطی که در ابتدای بعد از ظهر بخوابید نه در وسط آن. علاوه براین، بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، خواب بعد از ظهر استرس را کاهش و بازدهی را افزایش می‌دهد، و این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا خواب شبان? خوبی را برای شما فراهم آورند.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ



تاریخ : پنج شنبه 91/4/15 | 6:0 عصر | نویسنده : م فردید

وزیر بهداشت درباره میزان رشد تعرفه‌های تشخیصی – درمانی در سال جاری گفت: نظر وزارت برای رشد تعرفه‌ها همان 25 درصد است.مرضیه وحید دستجردی با بیان اینکه بر اساس قانون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت باید به زیر 30 درصد کاهش یابد افزود: هر چه رشد تعرفه‌ها از این مبلغ کمتر باشد، سهم مردم در پرداخت هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

 

منبع: رادیو سلامت