سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:13 عصر | نویسنده : م فردید

در حالی که  گروهی از متخصصان اظهار می‌کنند که همه افراد باید مصرف نمک‌شان را کم کنند و این کار به میزان قابل‌توجهی از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. در مقابل گروه دیگری معتقد بوده‌اند که توصیه همگانی به کاهش مصرف نمک تاثیر ناچیزی بر سلامتی عمومی دارد و محروم‌ کردن بی‌دلیل فقط کاهش لذت تغذیه ، برای اغلب افراد است .

آیا نمک بلوری است پلید؟ یا چاشنی بی‌ضرری برای لذت ذائقه ما؟ یا چیزی بین این دو؟

در این مورد نیز مانند بسیاری چیز‌های دیگر در پزشکی، پاسخ سرراستی وجود ندارد.
اینکه نمک چگونه بر فشار خون شما تاثیر بگذارد، به ژن‌های شما، سن شما و وضعیت پزشکی شما بستگی دارد.

نمک در گردش خون

نمک از دیدگاه یک شیمی‌دان هر ماده‌ای است که هنگام درهم‌فرورفتن اوربیت‌های یون‌های مثبت و منفی به وجود می‌آید.

اما برای اغلب ما نمک همان کلرید سدیم است، بلورهای سفیدی که هنگام بخار شدن آب دریا به جای می‌ماند. و این سدیم موجود در نمک است اغلب مشکلات را بوجودمی‌‌آورد.
یک قاشق چایخوری از کلرید سدیم - همان نمک خوراکی ما- حاوی ???? میلی‌گرم سدیم است.

بدن انسان نمی‌تواند بدون مقداری سدیم به حیات خود ادامه دهد. سدیم برای انتقال تکانه‌های عصبی، انقباض و انبساط رشته‌های عضلانی( از جمله عضلات قلب و دیواره رگ‌های خونی)، و حفظ تعادل مایعات در بدن لازم است.

مقدار نمک لازم برای این کار آنقدرها زیاد نیست. مردمان یانومومو در جنگل‌های بارانی آمازون تنها ??? میلی‌گرم سدیم در روز دریافت می‌کنند(تقریبا معادل سدیم موجود در یک‌دهم یک قاشق چایخوری نمک).

در مقابل یک آمریکایی متوسط ???? میلی‌گرم (یعنی حدود ?.? قاشق چایخوری نمک) در روز دریافت می‌کند و در شمال ژاپن مصرف روزانه نمک به مقدار شگفت‌آور ????? میلی‌گرم (بیش از ?? قاشق چایخوری نمک) می‌رسد.

هنگامی که سدیم به بدن کم برسد، مجموعه‌ای از پیام‌های شیمیایی و هورمونی به کلیه‌ها و غدد عرق فرمان می‌دهند که سدیم را در بدن حفظ کنند.هنگامی شما سدیم بیشتر از نیازتان مصرف می کنید، کلیه‌ها زیادی آن را با ترشح ادرار بیشتر یا غلیظ‌تر دفع می‌کنند.

اما اگر چنین کاری ممکن نشود، نمک در مایع بین سلول‌ها تجمع می‌یابد. آب به طور گریزناپذیری سدیم را دنبال می‌کند، و هنگامی که این مایع افزایش می‌یابد، حجم خون نیز بالا می‌رود.

نتیجه این است که قلب باید کار بیشتری انجام دهد و فشار بیشتری بر روی عروق خونی می آید.

در طول زمان این امر به سخت شدن  دیواره عروق می‌انجامد، در نتیجه فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می‌دهد. در درازمدت مکن است نارسایی قلبی به وجود آید.
حتی شواهدی وجود دارد که نمک می‌تواند به طور مستقیم بر قلب، آئورت، و کلیه‌ها نیز اثر بگذارد، بدون اینکه لزوما فشار خون بالا رفته باشد.

برخی افراد به شدت به مصرف نمک حساس هستند- فشار خون آنها در نتیجه اثر مستقیم نمکی که می‌خورند بالا و پایین می‌رود. اما برخی افراد دیگر به نظر نمی‌رسد اصلا تحت تاثیر قرار گیرند. متاسفانه آزمون ساده‌ای برای تعیین افراد حساس به نمک وجود ندارد.

صدها تحقیق به ارتباط بین مصرف نمک و فشار خون، بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  به طور کلی این تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌کردن مصرف نمک فشار خون را کاهش می‌‌دهد و احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را می‌کاهد. اما مشکل این تحقیقات این است که هر کدام آن‌ها دچار نقائصی هستند؛ یا مدت بررسی کوتاه بوده است؛ یا تعداد افراد مورد بررسی کم بوده‌اند یا عواملی غیر از سدیم بر روی نتایج آنها تاثیر گذاشته‌اند. برای همین نمی‌توان بر مبنای آنها به نتیجه‌گیری قاطعی دست.

بنابراین توصیه یکسانی در مورد مصرف نمک یا  سدیم برای همه وجود ندارد. برخی افراد یقینا از مصرف کمتر نمک سود می‌برند. اما در مورد دیگران تفاوت چندانی در میزان فشار خون به وجود نخواهد آمد.

اگر شما کمتر از ?? سال دارید، و فشار‌خون‌تان در حد طبیعی است (کمتر از ??? روی ??)، و وضع سلامتی‌تان خوب است، دلیلی وجود ندارد که در حال حاضر  مورد نگرانی در مورد نمک غذایی‌تان داشته باشید. البته بهتر است  ذائقه‌تان را نمک زیاد عادت ندهید.
رژیم غذایی‌ کم‌‌نمک برای افرادی مناسب است که مسن‌تر هستند، مبتلا به فشار خون بالا هستند یا دیابت دارند، یا فشار خون‌شان به تدریج بالا در حال بالا‌رفتن است.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند مصرف سدیم (نمک) روزانه بیش از ???? تا ???? میلی‌گرم در روز نباشد.

اگر دچار نارسایی قلبی هستید مصرف نمک ممکن است ورم‌تان را زیاد کند. در چنین وضعیتی مصرف زیاد نمک ممکن است  پزشک را مجبور کند که برای دفع مایع اضافی شما را بستری کند تا با داروهای قوی داخل‌وریدی تحت درمان قرار گیرید.

معمولا توصیه می‌شود افراد دچار نارسایی قلبی مصرف سدیم روزانه‌شان را به زیر ???? میلی‌گرم در روز محدود کنند. افراد دچار بیماری کلیوی نیز باید پرهیز مشابهی را رعایت کنند.
نمکی که می‌خوریم از کجا می‌آید؟

مقدار ناچیزی ار نمکی که مصرف می‌کنیم از نمکی که به غذا می افزاییم یا از نمکی بر سر میز به آن اضافه می‌کنیم منشا می‌گیرد.

بسیاری از خوراکی‌ها خودشان دارای نمک هستند. از طرف دیگر انواع مختلف غذاهای آماده، چاشنی‌ها و تنقلاتی که مصرف می‌کنیم نیز سرشار از نمک هستند.

بنابراین بسیار مهم است که صنایع غذایی را با وضع مقررات به ذکر میزان نمک (سدیم) موجود در فراورده‌های تولیدی‌شان وادار کرد.

اما تا زمانی که چنین امری محقق شود، خودتان باید میزان مصرف نمک‌تان را کنترل کنید.
برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و غذایی را انتخاب کنید که میزان سدیم (نمک) کمتری داشته باشد،مصرف غذاهای کنسروشده، منجمد یا آماده‌شده کارخانه‌ای را محدود کنید،هنگامی که در بیرون غذا می‌خورید غذاهای کم‌نمک را انتخاب کنید و غذاهایتان را با ادویه و گیاهان معطر به جای نمک بپزید.

به یاد داشته باشید که سدیم یا نمک تنها یکی از عواملی است که بر فشار خون و سلامتی قلب و عروق شما موثر است.

برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق‌تان باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش کنید، مراقب وزن‌تان باشید و استرس‌هایتان را بکاهی




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:12 عصر | نویسنده : م فردید

برای شما هم پیش آمده است که اسم نوه‌ها یا فرزندانتان را فراموش کنید یا یکی از آنها را به نام دیگری صدا کنید؟ برای شما هم پیش آمده است که عینک یا دست دندان مصنوعی‌تان را شب قبل گوشه‌ای از منزل بگذارید و فردای آن روز فراموش کنید آنها را کجا گذاشته‌اید؟همه ما ممکن است به چنین وضعیتی دچار شویم. ولی حتما قبول دارید، پیری است و فراموشی.
هرچند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی‌شوند ولی به طور کلی با افزایش سن احتمال فراموشکاری بیشتر می‌شود. همان‌طور که شنیده‌اید خوردن روزانه یک عدد سیب، انسان را از مراجعه به دکتر بی‌نیاز می‌کند. حالا باید به شما بگوییم خوردن یک بشقاب سبزیجات می‌تواند در کند شدن روند فراموشی سالمندان موِثر باشد

پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید پی برده‌اند، سالمندانی که روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می‌کنند، ?? درصد کمتر از هم‌سن و سالانشان به فراموشی دچار می‌شوند.

براساس این گزارش، افرادی که کاهو و اسفناج بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگر همسالان خود بسیار کمتر به فراموشی مبتلا می‌شوند. این پژوهش تاکید می‌کند، سالمندان از مصرف سبزیجاتی مانند کدو و گل‌کلم نیز غفلت نکنند، چون این سبزیجات در تقویت حافظه موِثرند.

? معجونی از ? میوه و سبزی

میانه شما با سبزی‌ها و میوه‌ها چطور است؟ شاید در سنین بالاتر جویدن میوه‌های سفت برایتان دشوار باشد ولی می‌توانید به آسانی با تقسیم آنها به قطعات کوچک‌تر با خیال راحت انواع میوه‌ها را نوش‌جان کنید.

انواع میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند از بروز آلزایمر پیشگیری کرده، حتی در بهبود علائم آن موِثر باشند. این محققان اعتقاد دارند، عصاره ? میوه و سبزی شامل گل‌کلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه حاوی موادی است که تاثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل‌کلم یافت می‌شود.

آلزایمر که هیچ درمانی برای آن پیدا نشده، شایع‌ترین شکل زوال عقل در میان سالمندان است. این بیماری به شدت توانایی‌های فرد را در انجام فعالیت‌های روزانه مختل می‌کند و در بخش‌هایی از مغز که تفکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کند، ایجاد اختلال می‌کند.

بیشتر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل کلرینستراز را دارند که عامل تجزیه پیام‌رسان عصبی استیل کولین است. ماده موِثر در این ? میوه، گلوکوسینولات است که در تمام خانواده کلم‌ها یافت می‌شود. مصرف مرتب این ترکیبات در جلوگیری از کاهش میزان استیل کولین دستگاه عصبی مرکزی بسیار تاثیر دارد.

? حافظه آهنین

اگر شما هم از سالمندانی هستید که با مشکل فراموشکاری دست به گریبانید، از همین لحظه آستین‌هایتان را بالا بزنید و به خودتان کمک کنید.

قدم نخست این است که از گفتن اینکه موضوعی را فراموش کرده‌اید، نترسید و خجالت نکشید.

اگر حافظه شما همانند دوران جوانی کار نمی‌کند، گناه شما نیست. به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرید، تلاش کنید راه‌های جدیدی را امتحان کنید که از کم شدن حافظه جلوگیری می‌کنند یا به تقویت حافظه شما کمک می‌کنند.

می‌توانید یک کاسه بزرگ را روی یکی از میزهای اتاقتان بگذارید و وسایلی مانند عینک یا قرص‌هایتان را که در طول روز از آنها زیاد استفاده می‌کنید، درون آن قرار دهید. گوش کردن به اخبار رادیو و تلویزیون نیز برای تقویت حافظه شما مفید است، چون ذهنتان را با مسائل درگیر می‌کند و از قوای ذهنی خود مرتب استفاده خواهید کرد. کتاب بخوانید یا از اطرافیانتان هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید، مثلا طرز تهیه یک غذای جدید یا پرورش یک گل را در باغچه منزلتان از دیگران بیاموزید. خواندن روزنامه را فراموش نکنید، مثلا صفحه سالمندان همین روزنامه را هر هفته مطالعه کنید.

آلبوم‌های خانوادگی، مرور اتفاقات گذشته است. در جمع خانواده آنها را ورق بزنید و با یادآوری روزهای گذشته، خاطرات آن روزها را برای فرزندان و نوه‌هایتان تعریف کنید. با فرزندان و مهمانان خود که برای دیدارتان به منزل شما آمده‌اند، شطرنج بازی کنید و گاهی هم جدول حل کنید.

یک تقویم جیبی کوچک تهیه کنید و تمام آنچه را که ممکن است فراموش کنید، درون آن بنویسید، مثل نوبت دکتر، روز تولد نوه‌تان یا آخرین مهلت پرداخت قبض‌های منزل.

یک دفترچه تلفن کنار تلفن اتاقتان بگذارید و هنگامی که یکی از فرزندان یا نوه‌هایتان با شما تماس می‌گیرد و کاری را از شما می‌خواهد، آن را در آن دفتر یادداشت کنید. برای اینکه مصرف به موقع داروهایتان را فراموش نکنید، می‌توانید به تعداد وعده‌هایی که باید دارو بخورید، شیشه‌های کوچکی تهیه کنید. فرض کنیم ? نوبت ? صبح، ? بعدازظهر و ?? شب باید دارو بخورید. پس ? شیشه بردارید و روی یکی بنویسید ? صبح، روی یکی ? بعدازظهر و روی یکی ?? شب. هر روز صبح داروهایتان را داخل این شیشه بیندازید. وقتی که به این شیشه‌ها نگاه می‌کنید، یادتان می‌آید کدام دارو را نخورده‌اید.

? آلزایمر، سکوت حافظه

گاهی لازم است علائم فراموشی را جدی بگیرید و با پزشک مشورت کنید. اگر اسامی افراد را دائما فراموش می‌کنید یا فکر می‌کنید حافظه‌تان روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و یا اگر در روند طبیعی زندگی شما اختلال به وجود آمده و نمی‌توانید کارهای روزمره را به‌تنهایی انجام دهید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اختلال حافظه می‌تواند نشانه بروز آلزایمر باشد. در بیماری آلزایمر، حوادث و اتفاقات مربوط به دوران کودکی و نوجوانی را به راحتی به یاد می‌آورید، در حالی که از به یادآوردن اتفاقات چند لحظه قبل که در حافظه اخیر شما ذخیره شده، ناتوانید.

افراد مبتلابه آلزایمر چندبار یک واقعه را تعریف می‌کنند، سوِال‌هایشان تکراری است، گاهی اسم اشیا یا افراد را به یاد نمی‌آورند و وسائل‌شان را گم می‌کنند و یا در جای اشتباه می‌گذارند.

این افراد، هنگام صحبت کردن دنبال کلمه می‌گردند، ولی کلمه مناسب را پیدا نمی‌کنند. گاهی هنگامی که از منزل خارج می‌شوند، راه منزل را گم می‌کنند. حتی ممکن است در حساب و کتاب‌های مالی دچار مشکل شوند.

پزشک می‌تواند با توجه به شرایط بیمار و شرح حال او و انجام برخی معاینات به بروز این بیماری پی ببرد، مثلا از بیمار می‌خواهد ?? کلمه را تکرار کند. نوعی از آلزایمر که بیشتر شایع است <آلزایمر با شروع دیررس> است که از حدود ?? سالگی شروع می‌شود.

نگه‌داشتن کلسترول و چربی و قند خون در محدود طبیعی و داشتن فشار خون نرمال، پیاده‌روی و داشتن روابط اجتماعی در میانسالی در پیشگیری از آلزایمر مفید است. تعاملات اجتماعی و روحیه خوب نقش مهمی در مبارزه با آلزایمر دارند. تغذیه، ورزش و مصرف ویتامین E در حد مجاز نیز در پیشگیری از آلزایمر موِثرند.




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:12 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

 

 

نکات مهم درباره اقدامات اولیه در شکستگی ها

اصولاً در فصل زمستان میزان سوانح و حوادث منجر به شکستگی و دررفتگی اندام ها از سایر فصول بیشتر است اما در اسفند ماه به دلیل رسم دیرینه خانه تکانی در بین ما ایرانیان این گونه حوادث بیشتر دیده می شود . به همین دلیل بر آن شدیم تا نکاتی چند در مورد تظاهرات بالینی در شکستگی ها را متذکر شویم .

تقریباً همیشه می توان حضور یک شکستگی را فقط با یک شرح حال خوب و یافته های بالینی مربوطه دریافت ، ولی رادیوگرافی بمنظور تعیین دقیق ماهیت شکستگی ضروری می باشد .

در وضعیتی که بیمار بعد از آسیب وارده قادر به ایستادن و راه رفتن نمی باشد و یا توانائی حرکت عضو آسیب دیده را ندارد ، همواره باید به یک شکستگی مشکوک شد . حضور فوری بدفرمی در استخوان یک عضو ، واضحاً مشخص کننده شکستگی می باشد تاریخچه ای از وجود یک کبودی ، یک یا چند روز پس از سانحه نیز می تواند شکستگی را مطرح کند . ولی در بسیاری از موارد ، تاریخچه شواهد مشخصی را برای افتراق بین یک شکستگی و یک کشیدگی ساده یا کوفتگی بدست نمی دهد .

اگر چه در اکثر شکستگی ها تاریخچه مشخص از یک آسیب وجود دارد ولی باید به خاطر داشت که در موارد شکستگی ناشی از خستگی و شکستگی مرضی ( پاتولوژیک ) ، ممکن است وقوع درد و عدم توانائی بطور خودبخودی و بدون هر گونه عامل آسیب زا ایجاد شود .

احتیاط : از آنجائیکه بعضی اوقات بیمار قادر به حرکت اندام آسیب دیده و دردناک خود می باشد ممکن است اشتباهاً پزشک تصور کند که شکستگی وجود ندارد . ولی باید توجه داشت که در موارد خاص علیرغم وجود شکستگی ، عملکرد معقول عضو حفظ می شود .

انواع خاصی از شکستگی که ممکن است بدین طریق از چشم مخفی بمانند شامل این موارد می باشد : شکستگی های ناشی از خستگی ، شکستگی های استخوانهای کوچک خصوصاً در مچ دست ، شکستگی های ترکه ای کوچک در کودکان .

علائمی که شک به شکستگی را برمی انگیزاند شامل :

بدفرمی قابل لمس یا مشاهده تورم موضعی ، کبودی قابل مشاهده ،‌حساسیت شدید موضعی بر روی استخوان ، اختلال شدید عملکر

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:11 عصر | نویسنده : م فردید

براساس یافته‌های یک تحقیق، هیجان طولانی مدت بازی های رایانه‌یی بر سلامت کودک تأثیر منفی دارد.

این پژوهش توسط زهره عباسی، مربی دانشکده پرستاری و مامائی به منظور بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌یی بر بهره هوشی کودکان چهار تا هفت ساله بر روی ??? کودک در قالب دو گروه در معرض بازی های رایانه‌یی و بدون بازی های رایانه‌یی انجام شده است.

بر اساس یافته های این تحقیق، بین دو گروه از لحاظ مشخصات دموگرافیک کودکان( سن، وزن و…) و مشخصات دموگرافیک والدین (سن، تحصیلات، میزان درآمد، …) اختلاف معنا داری وجود ندارد؛ اما از لحاظ بهره هوشی بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد.

بر اساس نتایج این بررسی در گروه بازی‌های رایانه‌یی، بین مدت زمان استفاده از بازی ها و بهره هوشی ارتباط مستقیمی وجود دارد اما با توجه به عوارض ناشی از هیجان های طولانی مدت بازی‌های رایانه‌یی و تأثیرات آن بر سلامت کودک، استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

در پایان این پژوهش محققان توصیه می کنند با توجه به علاقه و استقبال روز افزون کودکان از بازی های رایانه‌یی و با توجه به مضرات این نوع بازی ها والدین باید در انتخاب نوع بازی و مدت زمان انجام بازی مخصوصاً در سنین پایین تر مراقبت کافی به عمل آورند تا کودک از معایب و مزایای این بازی ها همزمان بهره مند گردد.

گفتنی است علاقه و استقبال از بازی‌های رایانه‌یی به حدی رسیده که بیش از ?? درصد دانشمندان کاربران را از پرداختن به بازی های کامپیوتری منع می کنند و این تأثیر به حدی است که دامنه استفاده از بازی ها به سطوح سنی پائین یعنی سه سال رسیده است.

نتایج این مطالعه در بیستمین همایش بین‌المللی بیماری های کودکان ارائه شده است.

سلامت نیوز




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:11 عصر | نویسنده : م فردید

بر طبق مطالعات اخیر، گوش فرادادن به موسیقی مورد علاقه در طول روز، در بهبودی سریع تر بیماران مبتلا به سکته مغزی تاثیر بسزایی دارد.
مدت های مدیدی است که موسیقی درمانی در معالجه بیماری های مختلف از جمله توهم، شیزوفرنی و جنون به کار گرفته می شود. هم اکنون برای اولین بار تاثیر موسیقی در افراد دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

محققین معتقدند: “یافته های جدید در این زمینه، برای اولین بار ثابت کرده که گوش دادن به موسیقی در زمانی که فرد مراحل اولیه پس از سکته را سپری می کند، سرعت بهبودی را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از بروز هرگونه رفتار منفی در بیماران جلوگیری می کند.”

محققین دانشگاه هلسینکی واقع در کشور فنلاند، تاثیر موسیقی درمانی را بر روی ?? بیمار کمتر از ?? سال که در مرحله بهبودی پس از سکته مغزی به سر می بردن را مورد آزمایش قرار دادند. سکته معمولا زمانی اتفاق می افتد که عمل خون رسانی به مغز با مشکل مواجه شده و عملکرد آن متوقف می گردد. این عارضه یکی از علل عمده مرگ و ازکارافتادگی بیماران در سراسر جهان به شمار می رود، برای درمان آن معمولا داروهای رقیق کننده خون و داروهایی به منظور پایین آوردن میزان کلسترول بیمار، تجویز می گردد.

شرکت کنندگان در آزمایش تحقیقاتی فوق که اولین هفته پس از سکته را می گذراندند، به سه گروه مجزا تقسیم شدند : یک گروه به موسیقی گوش دادند، یک گروه به کتاب های صوتی و گروه سوم، هیچ کار خاصی انجام ندادند. این بیماران پس از دو برهه زمانی سه ماهه و شش ماهه مورد آزمایش مجدد قرار گرفتند.
نتیجه از این قرار بود : گروهی که به موسیقی گوش داده بودند در انتهای ماه سوم قدرت تکلمشان ?? درصد، گروهی که به کتاب های صوتی گوش داده بودند، ?? درصد و در افرادی که به چیزی گوش نداده اند، ?? درصد افزایش یافت.
بنا به اظهارات محققین بیمارانی که دوران نقاهت و بازتوانی پس از سکته را سپری می کنند، با گوش دادن روزانه به موسیقی، علائم قابل توجهی در بهبود وضعیت جسمانی شان پدیدار می گردد. این در حالیست که هیچ یک از روش های دیگر بازیافت سلامتی در حال حاضر در مورد بیمارانی با شرایط مذکور عملی نیست.

قدرت تمرکز و کنترل عملیات ذهنی نیز در افرادی که به موسیقی گوش فرا می دادند ?? درصد افزایش یافت. به علاوه نتایج نشان داد در این دسته از بیماران علائم پریشانی حواس و افسردگی کمتر از دیگران به چشم می خورد. شش ماه پس از وقوع عارضه سکته نیز علائم مشابه تکرار شد.

متخصصین با توجه به تجربیات پیشین خود معتقدند گوش سپردن به موسیقی بخش های مختلف مغز را که در حال بهبودی است، مجددا فعال می کند. به هر ترتیب بدون شک برای پی بردن به علت چنین تاثیراتی، مطالعات وسیع تری مورد نیاز است. در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج تحقیقات آتی، در حقیقت محققین به روشی آسان و ارزان قیمت برای بهبودی بیمارانی که به عارضه سکته مبتلا گشته اند، دست خواهند یافت.

مبتلایان به سکته معمولا روزانه سه چهارم از وقت خود را صرف فعالیت های غیر درمانی می کنند و بدون هیچگونه ارتباط خاصی با محیط اطراف ساعت های زیادی را در اتاق های خود سپری می کنند، در حالیکه چنین شرایطی پس از وقع سکته برای بیماران چندان مناسب نمی باشد.

پزشکان متخصص در این رشته، از نتایج تحقیقات بدست آمده استقبال کرده اند و معتقدند پیش از تجویز این روش به صورت گسترده، تاثیر موسیقی بر افراد مبتلا به سکته مغزی نیاز به تحقیقات بیشتر و کاملتری دارد، در حال حاضر مکانیسم تاثیر مثبت موسیقی بر روی این بیماران کماکان ناشناخته باقی مانده است.

پزشکان بدون مرز




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:11 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

 

 

شاید ??? دقیقه ورزش در هفته نهایتا شما را به کاهش وزن هدایت کند و ??? دقیقه ورزش درهفته به حفظ وزن دلخواه شما کمک کند.

بزرگسالان حداقل نیاز به ??? دقیقه ورزش در هر هفته نیاز دارند. یعنی ?? دقیقه تمرین بدنی در  ? روز هفته  به منظور کاهش وزن مناسب کفایت می کند. اگر تمام تلاش شما بعد از کاهش وزن ، حفظ وزن دلخواهتان می باشد ?? دقیقه تمرین بدنی در روز (??? دقیقه در هفته) مقدار مناسبی خواهد بود و  از افزایش وزن جلوگیری می کند. گزارشات حاکی است که انجام حرکات کششی در ورزش بسیار مهم است زیرا به کاهش توده چربی کمک می کند.
کنترل وزن این روزها از مسائل مهم سلامت عمومی می باشد. گفته شده که بیش را ??% از مردم امریکا دچار اضافه وزن و چاقی هستند و از طرفی کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمنی نظیر دیابت ، بیماری های قلبی و .. . در گرو کاهش وزن خواهد بود.

سلامت نیوز

 




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:10 عصر | نویسنده : م فردید

در هنگام بروز یک واکنش حساسیتی (آلرژیک)، ماده شیمیایی بنام هیستامین در بدن آزاد میشود. مقادیر افزایش یافته هیستامین منجر به پاسخ التهابی میشود. این واکنش بیشتر در بینی بروز میکند چرا که تراکم عروق در این ناحیه بیش از سایر نقاط است. در سرماخوردگی نیز ویروس طی مراحلی منجر به ترشح هستامین می‌گردد.

ضد هیستامینها با مهار آزاد سازی هستامین، ترشحات بینی را کاهش داده، منجر به بهبود آبریزش بینی می‌گردند. اما عمده‌ترین و پردردسرترین عارضه جانبی این داروها، خواب آلودگی است. برخی مردم نسبت به این عارضه حساسیت بیشتری از خود نشان میدهند، در صورتی که خواب آلودگی بصورت جدی و غیر قابل تحمل درآید حتماً باید با پزشک در میان گذاشت. چه بسا داروهای ضد هیستامین نسخه‌ای موجود باشند که عاری از این عارضه میباشند.

معمولاً یک هشدار مهم روی برچسب کلیه فرآورده‌های ضد هیستامین وجود دارد که « این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با آلاتی که نیاز به هشیاری کامل دارند، خودداری شود».
میزان خواب آلودگی ناشی از ضد هیستامینها تا حد زیادی به نوع آنها وابسته است. خواب آورترین آنها، دیفن هیدرامین میباشد. و کمترین اثر خواب آوری از آن کلرفنیرآمین است. هر چه اثر خواب آوری یک ضد هیستامین کمتر باشد، سایر عوارض جانبی آن نظیر خشکی دهان، حلق و بینی، اشکال در دفع ادرار و یبوست نیز در طی مصرف آن از شیوع کمتری برخوردارند.

باید توجه داشت که اثر خواب آلودگی این داروها در مصرف همزمان با الکل، خواب آورها، آرام بخشها، ضد افسردگیها، ضد اضطرابها و برخی مسکنها، شدت می‌یابد.

موارد مصرف:

الف- درمان علامتی رینیت آلرژیک فصلی یا دائمی یا سایر حساسیتها.

ب- درمان علامتی خارشهای حساسیتی خفیف و ناشی از کهیر زدن.

ج- پیشگیری یا درمان تهوع و استفراغ ناشی از حرکت (بیماری مسافرت)… به این مورد در مبحث فرآورده‌های ضد تهوع و استفراغ اشاره خواهد شد.

د- مسکن و خواب آور (دیفن هیدرامین)… به این مورد در مبحث فرآورده‌های موثر در رفع مسئله بی‌خوابی اشاره خواهد شد.

هـ- بیحس کننده موضعی در دندانپزشکی (الگزیر دیفن هیدرامین بعنوان مسکن درد ناشی از آفت دهان).

و- سایر موارد… که با تجویز پزشک و بر حسب مورد توصیه میشود.

موارد منع مصرف:

نوزادان- آسم حاد- حساسیت نسبت به خود ضد هیستامین.

موارد احتیاط:

آسم- بزرگی پروستات- گلوکوم (بالا بودن غیر طبیعی فشار چشم)- احتباس ادرار- دیابت (مرض قند)- پرکاری تیروئید- بیماریهای کلیوی و یا قلبی عروقی - اطفال زیر شش سال.

عوارض جانبی ضد هیستامینها:

عارضه شایع: گیجی و خواب‌آلودگی، خشکی دهان حلق و بینی، حالت تهوع

درصورت بروز چه باید کرد؟

ادامه مصرف دارو، اما درمیان گذاشتن با پزشک در ویزیت بعدی

عارضه غیرشایع: تغییرات بینایی، بثورات جلدی

درصورت بروز چه باید کرد؟

قطع مصرف دارو و تماس فوری با پزشک

عارضه غیرشایع: عدم تحمل لنزهای تماسی

درصورت بروز چه باید کرد؟

ادامه مصرفدارو، اما مشاوره با پزشک در اولین فرصت

عارضه غیرشایع: سختی و اشکال در دفع ادرار

درصورت بروز چه باید کرد؟

ادامه مصرفدارو، اما مشاوره با پزشک در اولین فرصت

عارضه غیرشایع: کاهش اشتها

درصورت بروز چه باید کرد؟

ادامه مصرف دارو، اما در میان گذاشتن با پزشک در ویزیت بعدی

عارضه نادر: کابوس شبانه، اضطراب، تحریک‌‌پذیری گلودرد، تب، طپش قلب، خونریزی و کبودی غیرمعمول، خستگی ضعف، سرگیجه درصورت بروز چه باید کرد؟

قطع مصرف دارو و تماس فوری با پزشک

*توجه : احتمال بروز اغتشاش شعور- سرگیجه- خشکی ترشحات و اشکال در دفع ادرار در بزرگسالان و خصوصاً افراد مسن بیشتر بوده و احتمال وقوع رعشه، تحریک پذیری و بی قراری در اطفال به مراتب بیشتر میباشد.

عوارض مصرف بیش از حد دارو:

تشنج- برافروختگی صورت وافزایش دمای بدن- تنگی نفس- توهم و از حال رفتن.

*توجه : در صورت بروز چنین حالاتی باید فوراً با مراکز اورژانس و یا پزشک تماس گرفت.

مصرف در بارداری: فقط با تجویز پزشک

* کلرافنیرامین مالئات در این دوران بر بقیه ضد هیستامینها ارجحیت دارد.

مصرف در شیردهی: به دلیل ترشح دارو در شیر و امکان بروز تحریک پذیری و تشنج در نوزاد و نیز مهار ترشح شیر، توصیه نمیشود.

نکات قابل توجه قبل از مصرف دارو:

- تأکید میشود که در هنگان مصرف این داروها از رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند بپرهیزید.

- از مصرف همزمان این داروها با سایر داروها که اثر تسکین و خواب‌آوری دارند و نیز الکل، جداً خودداری فرمائید.

- در صورتی که مصرف کننده آسپرین و مشتقات آن میباشید، قبل از مصرف ضدهیستامینها حتماً با پزشک مشورت کنید زیرا این داروها میتوانند سمیت شنوایی ناشی از مصرف مشتقات آسپرین را بپوشانند.

- برا کاهش تحریکات گوارشی، دارو را همراه با غذا، آب و یا شیر مصرف کنید.

- درصورت بروز خشکی بینی، میتوان از محلولهای شستشو دهنده‌ای نظیر قطره کلرید‌سدیم و یا سرم شستشو (رجوع به تک نگار این دارو) بهره گرفت. برای برطرف کردن خشکی دهان و گلو، مکیدن آب نبات و یا یخ و نیز جویدن آدامس میتواند مؤثر باشد.

در صورت فراموشی مصرف یک نوبت دارو، اگر دارو را بصورت منظم مصرف می‌کنید، به محض بیادآوردن آنرا مصرف نمائید ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی است، از مصرف آن خودداری کرده، مقدار مصرف بعدی را نیز دو برابر نکنید.

پزشکان بدون مرز




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:10 عصر | نویسنده : م فردید

(توجه: در متن منظور از کاکائو ، کاکائوی خام و منظور از شکلات، شکلات کاکائویی است)

کاکائو منبعی غنی از منیزیوم است. به نظر می رسد نسبت به غذاهای دیگر غنی ترین منبع منیزیوم است. احتمالا دلیلی که زنان طی دوران قاعدگی احساس نیاز به کاکائو پیدا می کنند همین است. منیزیوم باعث تعادل فعالیت های شیمیایی مغز می شود، استخوان ها را مستحکم می سازد و موجب شادمانی می گردد. منیزیوم اصلی ترین کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی استاندارد آمریکاست. بیش از ??% آمریکایی ها به طور مزمن کمبود منیزیوم دارند.

مهارکننده های آنزیم مونوآمینواکسیداز (MAO)

به نظر می رسد کاکائو اشتها را کاهش می دهد. احتمالا به خاطر داشتن مهارکننده های آنزیم مونوآمینواکسیداز. این ها با مهارکننده های آنزیم گوارشی که در اغلب مغزها و دانه ها وجود دارد متفاوتند. این مهارکننده های نادر با به جریان انداختن بیشتر سروتونین و سایر نوروترانسمیترها در مغز نتایج مساعدی را به همراه می آورند. به گفته ی دکتر گابریل کازن مهارکننده های MAO جوان ماندن و جوان شدن را تسهیل می کنند.

فنیل اتیل آمین (PEA)

فنیل اتیل آمین در شکلات یافت می شود. PEA ماده ی شیمیایی وابسته به آدرنال است که در داخل مغز هم ساخته می شود و در زمان عاشق شدن آزاد می گردد! یکی از علت های ارتباط عمیق شکلات و عشق! هم چنین PEA در افزایش تمرکز و هشیاری نقش دارد. یکی از گروههای محرک ها با منشأ گیاهی است به نام متیل زانتین که بهترین عضو شناخته شده ی آن کافئین است. شکلات کافئین خالص هم دارد اما در مقادیر بسیار اندک ( ??mg در ???gr) اثرات توبرئوما هم مشابه کافئین منتها خفیف تر از آن است و موجب هشیاری و کاهش خستگی می شود.

Anandamide( آناندامید، ماده ی سرخوشی)

ناقل عصبی به نام آناندامید در کاکائو ذخیره شده است. آناندامید به طور طبیعی در مغر ساخته می شود. آناندامید “ماده ی سرخوشی و خوشبختی” شناخته شده است چون زمانی آزاد می شود که احساس شادی و خوشبختی می کنیم. کاکائو شامل مهارکننده های آنزیمی است که آناندامید را تجزیه می کند. یعنی آناندامید طبیعی ساخت بدن و یا آناندامید کاکائو برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند به بدن احساس خوبی می دهد.

آلرژی؟

مطالعات اخیر نشان داده است تنها یک نفر از ??? نفری که ادعا می کردند به کاکائو حساسیت دارند به آزمایش حساسیت جواب مثبت دادند. حساسیت به کاکائو نادر است.

فلاونوئید (falavanoid)

فواید کاکائوی خام به خاطر وجود فلاونوئید است. فلاونوئید بخشی از طبقه بزرگ مواد شیمیایی ساخته شده توسط نور به نام پلی فنول هاست. چندین هزار نوع فلاونوئید در مواد غذایی رایج با منشأ گیاهی مثل چای، شکلات، کاکائو، ئانه ی سویا و شراب وجود دارد.

پژوهش های اپیدمیولوژی اعلام کرده است که شاید بعضی فلاونوئیدها از بیماری های قطعی مزمن به خصوص بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

حقایق جالب دیگر:

قدرت آنتی اکسیدان شکلات به خاطر گالیک اسید است. گالیک اسید حتی از آنتی اکسیدان های موجود در شراب قرمز که باعث مهار اکسیداسیون LDL می شود قوی تر است.( مصرف آن باعث کاهش مؤثر خطر حملات قلبی می شود)

شکلات و پوسیدگی دندان

کاکائو و شکلات کاکائویی موجب کاهش فرایند معدنی زدایی(Demineralization) می شود( فعالیتی که مستقیما پوسیدگی دندان را ایجاد می کند). پژوهشگران گزارش داده اند که شکلات حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، فسفات و سایر مواد معدنی است. یعنی تمام موادی که اثرات حفاظتی بر روی مینای دندان دارند. شکلات حاوی مس است( ? میلی گرم در ??? گرم) که توانایی گلبول های قرمز را در حمل اکسیژن زیاد می کند. نیمی از زنان کمبود مس دارند. منبع غنی از مس کبد است اما به نظر شما خوردن شکلات جالب تر نیست؟

سروتونین (? میلی گرم در ??? گرم) و تیرامین (? میلی گرم در ??? گرم) هم در شکلات موجودند و اثر آرامبخشی مختصر و متعادل کنندگی دارند.

پزشکان بدون مرز




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:9 عصر | نویسنده : م فردید

بسیاری از والدین چشم به راه می دانند که داشتن خواب راحت شب در دوران بارداری چه قدر سخت می باشد. در حقیقت خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد ، تا زمانی که به شی جدیدی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ را انجام می دهد. اما در ماه های بعدی خوابیدن و فرم خواب دچار ایراد می شود و خانم باردار نمی تواند خواب کافی و بدون وقفه ای در شب داشته باشد.

دلیل
مهم ترین دلیل نداشتن خواب کافی در این دوران افزایش اندازه جنین می باشد که وضعیت و فرم مادر را برای خوابیدن دچار مشکل می کند. برای مثال اگر فرد عادت به خوابیدن به پشت یا شکم داشته ، مدتها زمان لازم دارد تا به وضعیت جدید و خوابیدن به پهلو عادت کند. بعلاوه جابه جا شدن و تغییر وضعیت در بستر نیز سخت تر می شود. سایر تغییرات فیزیکی که منجر به ناآرامی می شود عبارتند از:

?-    فشار متوالی برای دفع ادرار: کلیه ها برای فیلتر کردن حجم زیادی از خون سخت تر کار می کنند  و در نتیجه ادرار بیشتری تولید می شود. بعلاوه به موازات رشد جنین ، رحم بزرگ تر شده و به مثانه فشار می آورد در نتیجه لازم می شود که خانم باردار به طور متوالی در روز و شب نیاز به دفع ادرار را احساس کند. حتی دفعات دفع در شب ممکن است بیشتر باشد به خصوص اگر جنین در شب فعال تر عمل کند.
?-    افزایش ضربان قلب: ضربان قلب برای پمپ خون افزایش می یابد و به همان نسبت که خون بیشتر به سمت رحم جریان می یابد قلب باید تلاش بیشتری برای فرستادن خون به سایر نقاط بدن هم داشته باشد.
?-    تنگی نفس: در ابتدا ، تنفس تحت تاثیر هورمون های بارداری قرار می گیرد و باعث می شود که فرد تنفس عمیق تری داشته باشد ، درست مثل زمانی که در اثر فعالیت نیاز به هوای بیشتری احساس می شود. بعدها به دلیل افزایش حجم رحم ، تنفس سخت تر می شود زیرا رحم به دیافراگم(ماهیچه زیر ریه ها) فشار وارد می کند.
?-    گرفتگی ساق پا و کمر درد: درد پا و کمر به دلیل حمل وزن اضافی می باشد. در دوران بارداری بدن تولید هورمونی به نام رلکسین می کند تا برای زایمان آمادگی لازم کسب شود. تاثیر این هورمون باعث شل شدن بافت های بدن می شود و در نتیجه زن حامله نسبت به ضربات آسیب پذیرتر خواهد بود.
?-    سوزش معده و یبوست: بسیاری از زنان حامله دچار سوزش معده می شوند زیرا محتویات معده به مری بازگشت می کند. به طور کلی در دوران بارداری سیستم گوارش کندتر عمل می کند و غذا به صورت طولانی مدت در معده و روده متوقف می شود که همین امر باعث بروز سوزش معده و یبوست خواهد بود. حتی وضعیت گوارش به دلیل فشار رحم به معده و روده بزرگ وخیم تر خواهد شد.
با تمام این توصیفات ، بسیاری از زنان باردار مدعی هستند که خواب آنها واضح تر و پویاتر از قبل می شود و حتی دچار کابوس نیز می شوند.شاید استرس های این دوران کیفیت خواب را اینگونه تحت تاثیر قرار می دهد. نگرانی بابت سلامت جنین، کیفیت زایمان و توانایی مادر شدن و .. ذهن را به گونه ای درگیر می کند که خواب را از مادر ساقط خواهد کرد.

بهترین وضعیت خواب در حاملگی
از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو  با زانوان خمیده ، بهترین و راحت ترین وضعیت خواب در این دوران می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد. بعضی از پزشکان معتقدند که زنان باردار باید به پهلوی چپ بخوابند. زیرا کبد در طرف راست بدن قرار دارد و خوابیدن به پهلوی چپ ، فشار ناشی از رحم را از روی این ارگان بزرگ برمی دارد. خوابیدن به پهلوی چپ جریان خون را به قلب ارتقا می بخشد و خون بیشتری به جنین، رحم و کلیه ها راه می یابد و فشار از کمر برداشته می شود. اما راجع به چرخش خود در هنگام خواب نباید نگران بود. تغییر وضعیت در شب امری اجتناب ناپذیر و کنترل نشده است. اغلب در سه ماهه سوم بارداری خوابیدن به پشت اصلا امکان پذیر نخواهد شد زیرا حالت راحتی نیست. اما اگر به پشت بخوابید فشار ناشی از جنین به بزرگ سیاهرگ اعمال شده و با ایجاد ناراحتی از خواب بیدار می شوید. اگر علی رقم این مسئله باز هم ممکن است به پشت دراز بکشید از پزشک خود راجع به تغییر دادن این وضعیت سوال کنید. شاید استفاده از بالش به شما کمک کند که وضعیت خواب را اصلاح نموده و خواب بهتری را تجربه کنید.
به خاطر داشته باشید که با توجه به تغییر کیفیت خواب ، شما مجاز به استفاده از داروهای غیر تجویزی و یا گیاهان دارویی برای بهبود کیفیت خواب در این دوران نیستید. ولی رعایت موارد زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
?-    حذف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای از رژیم غذایی و محدود کردن مصرف به ابتدای صبح و یا ابتدای بعد از ظهر
?-    اجتناب از نوشیدن مایعات فراوان و یا تناول غذای سنگین درست قبل از رفتن به بستر
?-    رعایت برنامه زمانی منظم برای رفتن به بستر و بیدار شدن از خواب
?-    اجتناب از فعالیت بدنی سنگین قبل از رفتن به بستر، در عوض به مدت ?? دقیقه دوش اب گرم  و یا نوشیدن شیر و عسل قبل از خواب می تواند مفید باشد.
?-    اگر دچار گرفتگی ساق پا میشوید ، پای خود را به دیوار فشار دهید .مصرف کلسیم کافی نیز میتواند به رفع این مشکل کمک کند.
?-    تکنیک های آرام بخشی مثل یوگا و … را فرا گیرید تا به این ترتیب خستگی را از بدن دفع کنید.
?-    اگر دچار استرس و اضطراب در این دوران شده اید به کلاس های آموزشی والدین و زایمان رفته تا اطلاعات لازم و کافی را در این رابطه کسب کنید.
اگر علی رقم رعایت موارد بالا همچنان بیدار مانده و مرتبا در بستر جابه جا می شوید، بهتر است به جای دراز کشیدن ، بلند شوید و کتاب بخوانید ، تلویزیون تماشا کنید ، به موزیک گوش فرا دهید و یا سایر فعالیت هایی را که به نظر شما لذت بخش است را انجام دهید. سرانجام با این کار خسته شده و راحت تر به خواب می روید. اگر امکان دارد در طول روز به مدت ?? تا ?? دقیقه چرت بزنید تا به این ترتیب کمبودخواب شبانه را جبران کنید.

سلامت نیوز




تاریخ : چهارشنبه 88/3/27 | 1:4 عصر | نویسنده : م فردید

 

 

درد، خونریزی شدید و تعویق در این روند می تواند نشانه ای از خطر باشد.خانمی ?? ساله در دوران قاعدگی خود درد وخونریزی شدیدی داشت. پزشک به او اعلام کرد که بافتی تارگونه در رحم وی توسعه یافته که البته سرطانی نیست و باید مدتی صبر کرد و منتظر تغییر ماند…
…چند سال بعد، زمانی که درد قاعدگی وی غیر قابل تحمل شده بود مجددا از پزشک خواست که بررسی جدتی تری در این زمینه انجام دهد. که نهایتا مبتلا به اندومتروز (به وجود آمدن نابجای بافت های درون زهدانی به ویژه در تخمدان ها) تشخیص داده شد. این حالت با دردهای مزمن لگنی و احتمال ناباروری مرتبط است. بعد از انجام دو عمل جراحی بر روی این خانم ، اکنون درد قاعدگی وی قبل کنترل و تحمل پذیر تر شده است ولی او آرزو می کند که ای کاش زودتر اقدام اساسی در این رابطه صورت می گرفت، زیرا پزشک به او اعلام کرده بود که احتمال بچه دار شدن وی بسیار اندک است. او اکنون به تمام خانم ها توصیه می کند که در صورت مشاهده و احساس غیر معمول در دوران قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد و از پزشک خواست که خیلی جدی به بررسی مسئله بپردازند.
بسیاری از خانم ها در دوران قاعدگی، بسیاری از مسائل از قبیل خونریزی شدید، درد غیر قابل تحمل و دوره نامنظم را تجربه می کنند. اغلب این مشکلات چندان جدی نیست و اغلب بعد از مدتی از بین می رود. اما با این حال بعضی از این کسالت ها می تواند نشانه ای از خطر برای سلامتی باشد. به طور کلی وقوع قاعدگی برای زنان نشانه ای از سلامت و توانایی آنان در تخمک گذاری است و بعضی از زنان مبتلا به ناخوشی ممکن است قاعدگی نداشته باشند، زیرا بدن احساس می کند که زمان مناسبی برای بارداری نیست.
در ادامه به بعضی از مشکلات قاعدگی که می تواند نشانه ای از خطر برای سلامتی باشد اشاره می کنیم. اما در ابتدا بهتر است توضیحی راجع به حالت نرمال این چرخه داده شود و آنچه زنان را بهتر به تشخیص خطر یاری می رساند را بررسی کنیم.
وضعیت ایده آل و سالم:
چرخه قاعدگی منظم درهر زن تعریف و وضعیت منحصر به فردی خواهد داشت. به عنوان مثال سن به عنوان فاکتوری می تواند تعریف ما را راجع به این وضعیت ایده آل تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که  دختران نوجوان برای اولین بار این چرخه را تجربه می کنند ممکن است بی نظمی هایی را به مدت ? تا ? سال در این روند ملاحظه کنند ، تا زمانی که هورمون های جنسی متوازن گردد . مجددا چرخه قاعدگی قبل از یائسگی دچار بی نظمی خواهد شد. در این زمان سطح هورمون های تخمدان مجددا دچار نوسان می گردد و در نتیجه چرخه دچار بی نظمی می شود. با این حال در فاصله نوجوانی تا یائسگی زنان می توانند انتظار چرخه ای منظم را داشته باشند،مگر در زمان بارداری، بیماری، استرس، مصرف دارو و یا سایر مشکلات که ممکن است تغییراتی در الگو ایجاد کند.همچنین ملاحظه تغییر و تنوع در یک ماه چندان غیرمعمول نیست . قاعدگی که بین ?? تا ?? روز اتفاق می افتد ، حالتی نرمال تصور می شود. اولین روز چرخه قاعدگی با اولین روز خونریزی مهبلی حساب میگردد که البته این الگو نباید چندان تفاوت فوق العاده ای در افراد مختلف داشته باشد. یعنی اگر زنی چرخه قاعدگی ?? روزه داشته باشد و به طور ناگهانی بعد از ?? روزه قاعده شود، جای نگرانی است.چرخه باید حداکثر ? روز دچار تعویق یا وقوع شود و نه بیشتر یا کمتر. تغییری قابل توجه می تواند نشانه ای از مشکل باشد. همچنین دوران قاعدگی بین ? تا ? روز طول می کشد و زمان کمتر یا بیشتر نیز قابل نگرانی است. در صورت ملاحظه این وضعیت های غیر نرمال در سه ماه متوالی ، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
مشکلات قاعدگی معین
بسیاری از مواقع زنانی به پزشک مراجعه می کنند و تنها مدعی وجود نوعی وضعیت غیرنرمال در چرخه قاعدگی خود هستند ولی دقیقا نمی توانند این احساس را توضیح دهند. پس بهتر است ابتدا نکات مهم در رابطه با این چرخه را از دیدگاه یک پزشک در قالب چند عبارت توضیح دهیم تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، بهتر بتوانید پزشک را یاری کنید.
?-    دانستن فاصله زمانی بین دو قاعدگی
?-    مدت زمانی که یک قاعدگی طول می کشد.
?-    مقدار خونریزی و اینکه شدیدترین خونریزی در چه روزهایی است؟
?-    اگر دچار درد می شوید حالت درد را توصیف کنید و بگویید چه زمانی اتفاق می افتد یا از کجا شروع می شود؟
?-    سایر علائمی که تجربه می کنید چیست؟ سردرد، کمردرد، مشکلات گوارشی، خستگی، از حال رفتن  و…..
?-    مصرف هر گونه دارو را به پزشک گزارش دهید.
زمانی که با پزشک راجع به مشکلات قاعدگی صحبت می کنید ، دادن اطلاع کافی راجع به سابقه یا پیشینه پزشکی خود و خانواده تان لازم است. هر آنچه در زندگی تان اتفاق می افتد نظیر استرس های عاطفی، رعایت رژیم غذایی خاص و یا انجام تمرینات بدنی که ممکن است چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد ، به پزشک اطلاع دهید. دادن این اطلاعات به پزشک نه تنها پزشک را در تشخیص یاری می دهد بلکه خودتان نیز بهتر می توانید وضعیت نرمال و غیر نرمال بدنتان را توضیح دهید. همچنین می تواند باعث یافتن سرنخی از حاملگی ، ایجاد هوشیاری کافی نسبت به زمان باروری و زمان تخمک گذاری شود یا امکان یائسگی زودرس را معین کند.هیچ کس مثل خود بیمار از وضعیت بدن خود اطلاع کافی ندارد. داشتن ارتباط موثر با پزشک در حفظ سلامت نقش به سزایی دارد و اگر پزشک توجه چندانی به وضعیت سلامت شما ندارد بهتر است پزشکی دیگر را جایگزین کنید. برای مسائل مربوط به قاعدگی پزشک ممکن است انجام آزمایشاتی نظیر تست لگنی، تست حاملگی و…را توصیه کند یا نمونه خون و ادرار گرفته شود. سونوگرافی مهبلی نیز نوعی دیگر از آزمایشات در این زمینه است.
مشکلات قاعدگی رایج:
اگر تا سن ?? سالگی قاعدگی اتفاق نیافتد نیاز به توجه پزشکی وجود دارد. بسیاری از عوامل نظیر تغذیه ناسالم، مشکلات هورمونی، ورزش و استرس فوق العاده و سو تغذیه می تواند در این رابطه موثر باشد. سایر عوامل خطر ، مشکلات ژنتیکی ، تومور رحمی، عدم تخمک گذاری، اندام تناسلی نا سالم، مشکلات عصبی و غده هیپوفیز می باشد.
از طرف دیگر چنانچه چرخه قاعدگی منظمی داشته اید و برای یک ماه قاعدگی صورت نگیرد ممکن است حامله باشید و اگر دلیل اصلی آن حاملگی نباشد، ممکن است یکی از دلایل زیر باعث این بی نظمی و عدم قاعدگی باشد.
?-    شیردهی
?-    داروهای خاص مثل قرص ضد بارداری
?-    یائسگی
?-    استرس
?-    سوتغذیه
?-    افسردگی
?-    کاهش وزن شدید
?-    ورزش بیش از اندازه
?-    بیماری طولانی مدت
??-    چاقی و اضافه وزن ناگهانی
??-    مشکلات هورمونی نظیر بیماری تیروئید و سندرم چند کیستی رحم(PCOS)
البته به خاطر داشته باشید که عدم قاعدگی ? یا ? بار در سال چندان غیر معمول نیست. اگر یک چرخه قاعدگی انجام نشود ممکن است در قاعدگی بعدی خونریزی شدیدتری داشته باشید. زیرا عدم قاعدگی باعث افزایش بافت دیواره داخل رحم شده است. اما از دست دادن بیش از ? قاعدگی می تواند قابل توجه و نگرانی باشد. زیرا ممکن است فرد را در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دهد(به دلیل قرار گرفتن در معرض مقدار فراوان استروژن) و از طرفی دیگر از دست دادن یک چرخه قاعدگی بدلیل عدم استروژن ، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. به طور کلی قاعدگی نامنظم به معنای این است که تخمک گذاری به طور منظم اتفاق نمی افتد و این مسئله برای زنانی که قصد بارداری دارند می تواند مشکل ساز باشد.
خونریزی بین دوقاعدگی
لکه بینی در فواصل زمانی بین دو قاعدگی ممکن است نشانه ای از یک مشکل باشد. به خصوص اگر برای مدت زمان زیادی طول بکشد. لکه بینی مهبلی در دختران زیر ?? سال ، در دوران بارداری و بعد از یائسگی باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. خونریزی کم در فواصل زمانی بین دو قاعدگی می تواند به این معنا باشد که سطح پرژسترون خون به اندازه کافی نیست . زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند، اگر چنانچه به طور منظم هر روز قرص را مصرف نکنند ممکن است این وضعیت را تجربه کنند. یا ممکن است به این معنا باشد که مقدار قرص بارداری باید تنظیم شود. خونریزی یک هفته قبل از قاعدگی به این معنا است که پروژسترون به اندازه کافی بالا نیست و یا قرص ضد بارداری به اندازه کافی قوی نیست. سایر دلایل ممکن برای خونریزی غیر نرمال مهبلی در فواصل زمانی بین دو قاعدگی عبارتند از :
?-    مشکلات حاملگی
?-    تخمک گذاری
?-    یائسگی زودرس
?-    استفاده از IUD
5-    شیردهی
?-    ورزش بیش از اندازه
?-    بی نظمی هورمونی در ارتباط با تیروئید  و دیابت
خونریزی شدید، طولانی مدت و خروج لخته
زنان  ارزیابی متفاوتی از قاعدگی دارند. آنچه برای یک زن خونریزی شدید تصور می شود ممکن است برای دیگری کاملا نرمال باشد. اما زنانی که خونریزی طولانی ، شدید و سرشار از لخته دارند بهتر است آزمایش آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن بدهند. زیرا این زنان مستعد آنمی ناشی از فقر آهن هستند. اگر آزمایش لگنی سالانه و تست خون شش ماه یکبار را انجام می دهید نباید از داشتن خونریزی شدید و طولانی مدت چندان نگران باشید. تنها با پزشک خود راجع به شیوه کنترل این وضعیت و جلوگیری از بروز کمی خونی مشورت کنید. همچنین خارج شدن لخته در هنگام خونریزی تا حدودی نرمال است زیرا ممکن است در هنگام خواب خون جمع شده باشد و هنگام برخاستن یکدفعه خارج شود. البته به شرطه اینکه چنین حالتی برای مدت طولانی ، در دوران بارداری وبین زمان دو قاعدگی رخ ندهد.
مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که تصور زنان از مقدار خونریزی با آنچه واقعا رخ می دهد مطابقت ندارد. بعضی زنان از خونریزی شدید شکایت می کنند در حالیکه کمتر از ?? میلی لیتر خون از آنها دفع می شود و این مقدار کاملا نرمال است. با این حال تعویض تامپون (نوار بهداشتی)مملو از خون در هر ساعت می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. بعضی از دلایل خونریزی شدید و طولانی مدت به همراه لخته عبارتند از:
?-    سرطان رحم
?-    چاقی
?-    مشکلات تغذیه ای
?-    بافت اضافی در رحم
?-    اندومتروز
?-    عدم توازن هورمونی
?-    مشکلات خونی
?-    مصرف زیاد آسپرین
?-    استفاده از روش های ضد بارداری مثل  قرص ضد بارداری و IUD
درد قاعدگی
گرفتگی عضله یکی از نشانه های بارز در دوران قاعدگی است. در حقیقت ??% زنان بزرگسال دچار درد قاعدگی می شوند و در ??% موارد درد شدید چند روز اول ، باعث ایجاد اختلال در عملکرد فرد می شود. داشتن احساس درد مبهم یا زوک زوک کردن در زیر شکم درست قبل از قاعدگی و یا چند روز اول نرمال است. ولی بعضی از دردهای غیر معمول ، طولانی مدت و شدید می تواند نشانه ای از مشکلات زیر باشد.
?-    اندومتروز
?-    بیماری التهابی لگنی
?-    استفاده از IUD
4-    پلیپ و فیبروئید رحمی
درد قاعدگی زمانی نگران کننده است که بدلیل شدت فوق العاده عملکرد روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اگر یک هفته یا بیشتر ، قبل از قاعدگی احساس شود و اگر تا اواسط دوران قاعدگی ادامه یابد می تواند نگران کننده باشد . استفاده از داروهای مسکن نیز می تواند نشانه و سرنخی از مشکل باشد. بعضی از زنان ? روز قبل از شروع قاعدگی شروع به خوردن مسکن می کنند و این نیاز تا ? روز اول قاعدگی ادامه می یابد. ولی اگر مصرف مسکن یک هفته قبل از شروع قاعدگی تا یک هفته بعد از اتمام قاعدگی ادامه یابد جای نگرانی است.